Det private erhvervsliv kalder på filosofisk forståelse

Lars Frølund er uddannet filosof fra Aarhus Universitet og er snart aktuel med en bog, der for første gang beskriver, hvordan verdens største virksomheder samarbejder med universiteter for at skabe innovation. Vi har spurgt, hvad det er, han kan tilbyde som filosof.

06.03.2017 | Anja Kjærgaard

Lars Frølund er uddannet filosof fra Aarhus Universitet og er lige nu tilknyttet et af USA´s mest anerkendte universiteter, Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston. Opholdet er en del af et ph.d.-projekt, som han laver i samarbejde med Siemens.

”I mit ph.d.-projekt undersøger jeg Siemens´ strategiske program for samarbejde med nøje udvalgte universiteter som UC Berkely og DTU. Projektet har særligt fokus på, hvordan såkaldte ”University Relationship Managers” spiller en afgørende rolle for opretholdelsen og udviklingen af samarbejder, ” fortæller Lars Frølund, der som led i ph.d-projektet er inviteret til MIT.

Opholdet på MIT skal også munde ud i en bog: ”Success Factors for Strategic Industry-University Partnerships”, der for første gang beskriver, hvordan virksomheder som Siemens, men også andre store virksomheder som IBM, BMW, Facebook og Rolls-Royce samarbejder med universiteter for at skabe innovation.

Filosofien tilbyder nyttig viden

Efter at have vundet Aarhus Universitets guldmedalje på en afhandling om den tyske filosof, Schelling, grundlagde Lars Frølund AU Outreach – et initiativ, der i en årrække byggede bro mellem private virksomheder og humanistisk forskning, inden han med sit ph.d.-projekt i 2013 satte sig for at undersøge forudsætningerne for succesfulde samarbejder imellem universiteter og større virksomheder med industrivirksomheden Siemens, der har et af verdens mest udviklede programmer for samarbejder med universiteter.

”En ting er, at jeg med min baggrund kan vise, hvordan filosofien kigger på samarbejde og bringe den viden i spil i et andet miljø. Men i et lidt bredere perspektiv vil jeg også mene, at mit forskningsprojekt kan bruges som løftestang for innovative samarbejder mellem store private virksomheder og humanister. Min ambition er at transformere den måde, universitet og erhvervsliv samarbejder på, ” fortæller Lars Frølund.  

Bogen ”Success Factors for Strategic Industry – University Partnerships” udkommer i 2017 på forlaget Elsevier.


Fakta

Lars Frølund er uddannet cand.mag. i dansk og filosofi fra Aarhus Universitet i 2004 og modtog universitetets guldmedalje for sin afsluttende afhandling.

Han skriver i øjeblikket en ph.d.-afhandling.

Ph.d.-projektet ”Strategic Knowledge Exchange” foregår i samarbejde med Siemens og vil resultere i bogen: ”Success Factors for Strategic Industry – University Partnerships”. Bogen skriver han under et forskerophold på et af USA´s mest anerkendte universiteter, Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston som såkaldt Visiting Innovation Scholar med hjælp fra blandt andet et Fullbright Scholarship.

 

 

Forskning