Mindre udenadslære på Yale

Som et led i sin ph.d.-uddannelse på Aarhus Universitet er Jacob Mortensen blevet ansat som gæsteunderviser på Yale University. En ansættelse der byder på samarbejde med nogle af verdens bedste forskere – og som udfordrer de amerikanske studerendes studiemetoder.

15.04.2013 | Casper Hartmann Dam

Ph.d-studerende Jacob Mortensen underviser i kandidatuddannelsen i teologi på Yale University. Her ses han foran hovedbiblioteket på Yale, der er opført efter en katedrals forbillede.

Det var et møde med professor Dale Martin i Danmark, der førte Jacob Mortensen til Yale, og det var en professorkollega på jagt efter en undervisningsassistent, der gjorde jobbet muligt. To sammenfald der betyder, at han nu bruger andet år af sit ph.d.-studium i teologi på Yale University, hvor han kombinerer sin forskning i apostlen Paulus som politisk filosof med undervisning af studerende i tekster fra Det Nye Testamente.

For Jacob Mortensen opfylder ansættelsen både en drøm om at undervise og giver vigtige kontakter, han også kan bruge videre i sit ph.d.-projekt tilbage i Aarhus. Altsammen på et universitet, der ifølge Times Higher Education var det 11. bedste universitet i verden i 2012:

–Jeg tog til Yale, fordi de har nogle af de dygtigste ph.d.-studerende og forskere i verden inden for mit område. Derfor har det naturligvis også været et stort boost for min selvtillid, at jeg kan begå mig her, og at Dale Martin mente, at jeg var den bedst egnede til undervisningsjobbet, forklarer Jacob Mortensen.

–Jobbet sagde jeg ’ja tak’ til, fordi det altid har været min drøm at undervise. Siden da har jeg lært en masse mulige fremtidige videnskabelige samarbejdspartnere at kende – og så er der noget særligt ved at kunne skrive ’underviser på Yale’ på sit CV.

Ud over ti forelæsninger står Jacob Mortensen for at rette de studerendes opgaver, vejlede og afholde skriftlige eksaminer i kurset New Testament Interpretation.

Amerikansk tradition udfordret

Jacob Mortensen er dog ikke den eneste på Yale, der har fået nye arbejdsbetingelser. Mange af de amerikanske studerende er kommet på ekstra arbejde, fordi hans undervisningsmetoder nogle gange ligger langt fra den tradition, de er vant til.

– Jeg har koncentreret mig mere om, at de forstår, hvorfor det de skal lære, er vigtigt, end de er vant til. Normalt tager de så mange noter, at de nærmest har en afskrift af hele undervisningen, og de er meget fokuserede på, at så længe de kan pensum nærmest udenad, så skal det nok gå, siger Jacob Mortensen.

Nemmere skriveprocesser

Det er en form for indlæring som går igen i nogle af eksamensformerne på Yale, hvor de studerende blandt andet testes i lange lister med fagets begreber, navne og metoder, som de skal kunne definitioner på udenad. Derfor har Jacob Mortensen også fået en del reaktioner på sin anderledes undervisning, hvor der bruges mere tid end normalt på, hvad en metode fx kan forklare, eller hvorfor et begreb er blevet defineret, som det er:

–Jeg har diskuteret det med to andre ph.d.-studerende herovre, og de er meget positive – uden at de dog selv er begyndt at tale om perspektivet bag det, de taler om, når de underviser. Af de studerende på kurset er det kun meget få, der stadig skriver alt fra undervisningen ned, og flere af dem har givet udtryk for, at de forstår, hvad jeg forsøger at lære dem, og at de har fået meget lettere ved at skrive deres opgaver, fortæller Jacob Mortensen.


Fakta - Jacob Mortensen

  • Påbegyndte sit ph.d.-projekt om Paulus som en politisk tænker i 2011
  • I 2013 er han på et studieophold på Yale University i New Haven
  • I Yale underviser han i faget New Testament Interpretation på MA-uddannelsen i teologi
Religion og teologi, Navne