International forskningspris til ph.d.-projekt

Den international forskningssammenslutning UISPP har udnævnt Heide W. Nørgaards arkæologiske ph.d.-projekt til et af de fem bedste inden for forhistorisk og protohistorisk forskning.

Fællesbillede af alle prismodtagere på verdenskonferencen. Heide W. Nørgaard er nr. 10 fra højre (klik for større billede).

Som synligt udmærkelse har Heide W. Nørgaard modtaget en medalje for at have skrevet et af de fem bedste ph.d.-projekter i de seneste fire år inden for forhistorisk og protohistorisk forskning.

Prisen blev uddelt ved USIPP’s (Union Internationale des Sciences Préhistoriques et Protohistoriques) verdenskonference i juni, der blev holdt på Sorbonne Université i Paris.

Heide W. Nørgaard har i sit ph.d.-projekt ”Håndværk, produktion og distribution af metalarbejde i den tidlige og mellemste nordiske bronzealder” undersøgt forskellige centre for produktion og distribution af metalhåndværk i den nordiske bronzealder, og den rolle centrene har spillet i at skabe sociale identiteter. Hendes nye metodiske tilgang til at undersøge forhistorisk håndværk har givet ny viden om bronzealderens håndværksorganisation i Nordeuropa.

Priskomiteen har belønnet projektet for sin videnskabelige originalitet og nye tilgang til forskningen, der blandt andet har vist, at det er muligt at identificere individuelle håndværkere i det arkæologiske materiale.

”Jeg er meget glad for prisen og den internationalt anerkendelse, der følger med. Det giver adgang til nye forskningsnetværk og vil åbne døre i forhold til at få lov til at studere forskellige genstande, der kan give nye indsigter i bronzealderens håndværk,” fortæller Heide W. Nørgaard.

FAKTA

Heide W. Nørgaards ph.d.-projekt “Craftsmanship and Metalwork in the Nordic Bronze Age: Craft Organisation, Craftspeople and their Areas of Contact” blev forsvaret den 24. november 2014. Helle Vandkilde (Aarhus Universitet) og Svend Hansen (Deutsches Archäologisches Institut, Berlin) var vejledere på projektet.

UISPP, Union Internationale des Sciences Préhistoriques et Protohistoriques, blev grundlagt i Bern i 1931. Organisationen samler alle videnskaber relateret til forskning i forhistorie og protohistore (overgangen mellem forhistorisk og historisk tid): Arkæologi, antropologi, paleontologi, geologi, zoologi, botanik, miljøstudier, fysik, kemi, geografi, historie med flere. Forskning i tilpasningsmekanismer og dynamikker i menneskelige samfund er centralt i  UISPP’s forskningsfokus.

Oops, an error occurred! Code: 2024041901372713a7b8ae