"Norsk og dansk adel i 1600-tallet"

Et forskningsmøde om perspektiver på norsk og dansk adel i en periode, hvor adelsstanden havde afgørende økonomisk og social magt.

Onsdag 13. oktober 2021,  kl. 13:00 - 16:30

Aarhus Universitet, Nobelparken, Jens Chr. Skous Vej 5, bygning 1461-516

Bjørn Poulsen

Mødet fremlægger perspektiver på norsk og dansk adel i en periode, hvor adelsstanden havde afgørende økonomisk og social magt. Det sker gennem et oplæg om den norske adel og dens forhold til kongeriget Danmark, hvori det skal overvejes, om norsk adel søgte at fremme særlige norske interesser. Det sker gennem et forsøg på indkredse væsentlige felter i dansk adelshistorie, gennem en undersøgelse af de adeliges særlige stilling i retsvæsenet og endelig gennem en fremstilling af den centrale scene for adelen, nemlig kongens hof. Målet er både diskussion og vidensudveksling.

Bjørn Poulsen: Nogle indledende ord.

Kristine Worseth: Privilegieforhandlinger og politiske krav. Den norske adel i 1600-tallet.

Leon Jespersen: Dansk adelhistorie – nogle perspektiver.

Jeppe Büchert Netterstrøm: Adelige som landsdommere og forsvarere i drabssager ved Viborg landsting i begyndelsen af 1600-tallet.

Kasper Stenfeldt Tipsmark: Kongens heste: Equin kultur og hestens funktion ved Christian 4.s hof 1588-1648.