Tre fagområder i top 50 i verden

I de nye rangliste fra QS har Institut for Kultur og Samfund tre fagområder placeret i top 50.

Moesgård, hvor afdelingerne for Antropologi og Arkæologi og kulturarvsstudier er placeret (Foto: Moesgård Foto).

På ranglisten over fagområder fra QS for 2018 har Institut for Kultur og Samfund tre fagområder placeret i top 50 inden for deres forskningsfelt. Det drejer sig om Arkæologi, Antropologi samt Teologi og Religionsvidenskab, der ligger henholdsvis nummer 17, 35 og 29 på listen.

De flotte placeringer er ifølge Bjarke Paarup, der er leder af Institut for Kultur og Samfund, resultatet af flere års målrettet arbejde med at ansætte dygtige forskere på instituttet.

”Instituttet har mange dygtige medarbejdere med en stærk forskningsprofil og store eksterne bevillinger. De er i høj grad med til at gøre deres fag synlige internationalt. Dertil kommer at vi gennem de senere år har været i stand til at tiltrække international forskningskapacitet. Det giver god betingelser for udviklingen af vores egen talentmasse, bidrager til at vi henter flere eksterne midler, og det kan nu også ses på vores ranglisteplaceringer. Det er en udvikling, jeg er meget stolt af,” forklarer Bjarke Paarup.

Fakta

QS (Quacquarelli Symonds) udfører undersøgelser af verdens top-universiteter og udsender ranglister, især henvendt til studerende.

Placeringerne på listen er beregnet ud fra spørgeskemaundersøgelser om fagområdernes omdømme blandt aftagere og internationale forskere, samt citationer og h-index (et tal der afspejler en forskers produktivitet).

På humaniora vægtes omdømmet højest, mens citationer og h-index vægtes højere inden for naturvidenskab og sundhedsvidenskab. For at få en ranking på denne QS-liste, skal der være tilknyttet en uddannelse til fagområdet. Fagområderne bygger på tidsskriftskategoriseringer fra den akademiske database Scopus.

Oops, an error occurred! Code: 20240328231217564ea62c