Weekendavisens litteraturpris 2023

Lektor Charlotte Appel er nomineret til Weekendavisens litteraturpris 2023 med sin bog "På sporet af børn og bøger"

Lektor Charlotte Appel er sammen med Professor Nina Christensen (IKK) indstillet til Weekendavisens litteraturpris 2023 i konkurrence med ni andre bøger.

Tine Eiby, journalist ved Weekendavisen skriver dette om bogen:
"Mens børn og unge i dag segner under stimuli, havde de fleste danske
børn i begyndelsen af 1800-tallet kun en enkelt bog at læse i – en ABC eller en katekismus. I et flot illustrerete værk giver Charlotte Appel og Nina Christensen os et vidunderligt indblik i netop den periode, hvor forlæggere og filantroper fik øjnene op for, at børn har brug for deres egne bøger. Her læser vi konkrete piger og drenge over skulderen og får en anderledes version af gamle dage, hvor der også fandtes rare voksne og børn med spræl og fantasi. Med ét får man betydningen af Rousseau, oplysningstiden og opfindelsen af barndommen helt ind under huden"

Der kan stemmes én gang, med frist den 12. januar 2024, hvorefter vinderen offentliggøres den 26. januar 2024.

Litteraturprisen uddeles med støtte fra Den Berlingske Fond.

Bogen "På sporet af børn og bøger" er udgivet på Gads forlag.

Læs mere om Charlotte Appel og Nina Christensen