Christine Parsons udnævnt til professor

Christine Parsons er centerleder på Interacting Minds Centre og nyudnævnt professor i translationel psykologisk videnskab både ved Institut for Kultur og Samfund samt på Klinisk Medicin.

Christine Parsons, der har en forskningsbaggrund i psykologi ved blandt andet Oxford University, har været tilknyttet Interacting Minds Centre som forsker i en årrække. Idag er hun centerleder samme sted og nyudnævnt professor.

Christine Parsons nuværende forskningsprojekter handler om forældre, hvordan de sover, hvordan de forstår deres spædbørns gråd, og hvordan deres adfærd ændres af sociale politikker.

"Mit arbejde adresserer spørgsmål, som forældre (og patienter) bekymrer sig om. Hvor meget gråd er normalt hos babyer? Hvad kan jeg gøre for at forbedre min søvn?", fortæller hun og uddyber:

"Jeg arbejder også på at forstå, hvordan psykologiske behandlinger skaber forandring hos patienter. Klinikker og forskere vil gerne kende de "aktive ingredienser" i deres behandlinger, så behandlingerne kan forfines".

Hendes forskning fokuserer på mental sundhed, og hvordan man kan kombinere målinger fra laboratoriet og den virkelige verden for at forstå, hvordan mennesker fungerer. Hun studerer også, hvordan psykologiske behandlinger virker.

"Mental sundhed er kompleks, og vi har traditionelt været afhængige af patienters erindringer om deres symptomer for at måle det. Mit arbejde fokuserer på at bruge forskellige metoder til at fange symptomer, såsom “i øjeblikket” målinger, hvor folk rapporterer deres aktuelle oplevelser via deres telefoner. Jeg ser også på den bredere kontekst af folks liv," fortæller den nyudnævnte professor.

Ultimativt er målet med hendes forskning at informere og forbedre mental sundhedsbehandling, men professoratet vil også have indflydelse på hendes undervisningsaktiviteter, fortæller hun.

"Jeg udvikler aktiviteter til at undervise i tværfaglige forskningsfærdigheder på Aarhus Universitet. Jeg synes, det er værdifuldt for studerende at høre om andre perspektiver tidligt i deres uddannelse og træning. Der er enighed om, at vi har brug for forskellige discipliner, der arbejder sammen for at løse vores mest presserende samfundsmæssige udfordringer, f.eks. klimaforandringer, mental sundhedskrise. Jeg vil sikre, at AU-forskere og studerende er veludrustede også med tværfaglig undervisning."

Interacting Minds Centre

• The Interacting Minds Centre (IMC) er et tværfagligt forskningscenter på Aarhus Universitet, som forsker i menneskelig interaktion.
  • Centret har eksisteret siden 2012 og inddrager forskere fra humaniora, samfundsvidenskab, de kognitive videnskaber, biologi og klinisk forskning.
  • Læs mere om Interacting Minds Centre og dets arbejde på centrets hjemmeside.

Kontakt:

Christine Parsons, professor