Aarhus University Seal

Mette Møbjerg Madsen - Ny Ph.d.-studerende på afdeling for Teologi

Mette Møbjerg Madsen starter som ph.d.-studerende d. 1. september.

Jeg hedder Mette Møbjerg Madsen og har en kandidatuddannelse fra teologi i Aarhus fra 2002. Derudover har jeg taget en lederuddannelse hos Gitte Haslebo samt en HD-grunduddannelse i ’Organisation og ledelse’.  Samtidig er jeg forfatter til tre bøger om kulturforståelse samt etik og ledelse, og to lærebøger om minikonfirmandundervisning.

Da jeg var 12 år, blev min far udsendt af FN til Mellemøsten, og i de sammenlagt to år jeg boede der, oplevede jeg, hvordan religionen spillede en aktiv og ofte positiv rolle i samfundet. Den erfaring blev afgørende for, at jeg senere læste teologi med det formål at skabe større sammenhæng mellem kirkerne og samfundet.

Jeg har i de seks år, hvor jeg har været generalsekretær i Menighedsplejen i Danmark haft en målsætning om at gøre kirken til en endnu mere aktiv og synlig medspiller i samfundet. Derfor er det, som jeg skal arbejde med i min Ph.d. også samskabelse mellem kommune og kirke. Jeg skal undersøge, hvorvidt to nyetablerede foreninger i henholdsvis Holstebro og Herning bidrager til at øge samarbejdet mellem kommunen og kirken, samt hvad samarbejdet gør ved kirkens selvforståelse. Projektet er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond.

Kontakt:
Mette Møbjerg Madsen