"Alverdens fordærvede pølser": Valdemar 2. Sejr, Saxo Grammaticus og Sangen om Nibelungerne

Foredrag ved Lars Kjær, Head of Faculty & Associate Professor in Medieval History and temporary Head of Art History.

Fredag 3. maj 2024,  kl. 15:00 - 17:00

Nobelparken, bygning 1461-516

Center for Vikingetid og Middelalder, CVM

Om foredraget

"I en lille menneskealder, mellem 1201 og 1227, herskede den danske konge, Valdemar 2. Sejr, over et imperium, der strakte sig fra Hamborg til Halland. Dette foredrag undersøger hvordan Valdemar forholdt sig til de forskellige kulturer og elitekollektiver han herskede over, og hvordan de påvirkede og blev påvirket af dansk kultur. Det undersøger de muligheder og spændinger som kulturmødet skabte og hvordan de kan hjælpe os med at forstå Valdemars imperium. Som indgangsvinkel fokuserer foredraget på den danske reception af datidens største tyske digterværk, Sangen om Nibelungerne, og diskuterer hvordan det, og tysk kultur mere generelt, blev behandlet i Saxo Grammaticus' Gesta Danorum."

Efter foredraget vil der blive serveret forfriskninger. Tilmelding er ikke nødvendig.

Se plakaten for foredraget og besøg facebookbegivenheden

Kontakt: Richard Cole (richardcole@cas.au.dk)