Mere om Kingram som underviser

KINGRAM kan anvendes uafhængigt af lærebogssystemer. Platformen kan med fordel bruges som supplement til og repetition af grammatikpræsentationer i lærebogssystemer.

KINGRAM kan anvendes både i forberedelsen til og i timerne.

KINGRAM indeholder en præsentation af basale grammatiske emner. Platformen er opbygget så man kan udvælge de emner, man har brug for.

KINGRAM indeholder en præsentation af den grammatiske teori i to versioner: en lettilgængelig præsentation af grammatiske emner i videoer og en lidt mere udførlig på skrift. Hensigten er, at den skriftlige præsentation primært er henvendt til studerende på de videregående uddannelser, der har brug for ekstra teori, mens de korte og mere lettilgængelige videoer både henvender sig til elever på ungdomsuddannelser og studerende på universiteterne. Af denne grund findes den skriftlige præsentation på en side for sig.

Videoerne til de forskellige emner starter med at præsentere det mest basale. Hvis platformen bruges til introduktion af et nyt grammatisk emne, kan det for nogle emner være en idé i første omgang at nøjes med at bruge en del af videoen.

KINGRAM indeholder interaktive øvebaner på tre niveauer af stigende sværhedsgrad til hvert emne. I betaversionen af øvelserne afprøver vi forskellige former for feedback, der spænder fra korte angivelser af om svarene er korrekte eller ej, til metalingvistiske vurderinger af besvarelserne. Vi modtager meget gerne feedback på hvilke former for feedback, I oplever fungerer bedst, så vi kan optimere øvelserne.

KINGRAM indeholder en søgefunktion, hvor der kan søges med skrifttegn, pinyin (med tonemarkering) og danske ord.

Da kinesisk er et meget kontekstafhængigt sprog, vil de fleste af vore eksempelsætninger kunne oversættes på mere end en måde, for eksempel med hensyn til bøjning af verber eller substativer i tid og tal. Medmindre det har betydning for gennemgangen af et grammatisk emne, har vi for overblikkets skyld valgt kun at medtage en enkelt oversættelse.

KINGRAM tager udgangspunkt i Po-ching Yip og Don Rimmington, Chinese: a Comprehensive Grammar (Routledge, 2007) og Po-ching Yip og Don Rimmington, Basic Chinese: a Grammar and Workbook (Routledge, 2009).

Erfaringer fra afprøvning af KINGRAM i workshops

De første gange eleverne skal besvare øvelserne, kan det være en god idé at gennemgå et par øvelser fælles.

Mange brugere har haft glæde af at arbejde med øvebanerne parvis eller i mindre grupper.

Feedback

Har du kommentarer, idéer, bidrag eller ønsker til platformen hører vi meget gerne fra dig. Skriv til: mettethunoe@cas.au.dk eller Lenebech@cas.au.dk. På forhånd tak!

Betaversion

Da platformen i den nuværende form er en betaversion kan dele blive ændret.

Vær opmærksom på at nogle hyperlink og enkelte videoer endnu ikke er lagt ind.

I enkelte af videoerne hvor studerende præsenterer et grammatisk emne, kan der være mindre grammatiske fejl i enkelte eksempler. Disse fejl omfatter ikke emnet der præsenteres. Som del af den igangværende optimering af platformen vil disse videoer blive optaget om.