Om os

Om KINGRAM

KINGRAM er en digital læringsplatform til indlæring af kinesisk grammatik for elever og studerende, der har begrænset forudgående erfaring med at lære kinesisk som fremmedsprog. Platformen er opdelt i relevante grammatiske emner, hvortil der er knyttet forskellige typer af interaktive digitale øvelser med øjeblikkelig respons og forklaringer. Øvelserne er både udformet med kinesiske skrifttegn og med pinyin transskription. Platformen indeholder desuden en video-wikipedia, hvor grammatiske emner gennemgås og studerende præsenterer disse emners praktiske anvendelighed. Platformen tager udgangspunkt i danske elever og studerendes kendte udfordringer med kinesisk grammatik og er udarbejdet til og med dem.

KINGRAM er et projekt, der udføres af undervisere på Kinastudier, Aarhus Universitet i samarbejde med studerende. Projektet er finansieret af Det Nationale Center for Fremmedsprog samt af Arts, Aarhus Universitet.

Om KINGRAM-projektet

KINGRAM er et projekt, der udføres af tre erfarne sprogundervisere på Kinastudier, Aarhus Universitet i samarbejde med studerende. Projektet blev udviklet som svar på et stigende behov blandt studerende i kinesisk sprog for dels at lære kinesisk grammatik på en struktureret og ukompliceret måde, dels at motivere til at øve kinesisk grammatik på nye og varierede måder vha. digital teknologi. Projektet er finansieret af Det Nationale Center for Fremmedsprog samt af Arts, Aarhus Universitet i perioden september 2019 til foråret 2021.

Projektdeltagere

KINGRAM-projektet ledes af lektor Mette Thunø. Øvelser og præsentationer udarbejdes af ekstern lektor Lene Sønderby Bech i samarbejde med studielektor Zhang Chun. Alle er ansatte på Kinastudier, Aarhus Universitet. Projektet udføres endvidere i et tæt samarbejde med studerende på Kinastudier.

Bidrag

Vi er meget interesseret i bidrag og gode idéer til udviklingen af KINGRAM, så har du som underviser eller elev/studerende en god idé til en grammatisk præsentation, erfaringer du kunne tænke dig at dele med andre eller en øvelse, du kunne tænke dig at få afprøvet, hører vi meget gerne fra dig. Skriv direkte til Lene Sønderby Bech herom (lenebech @ cas.au.dk). Enhver form for feedback omkring brugen af KINGRAM er også altid meget velkomment. På forhånd tak!

Brug af KINGRAM er på eget ansvar

Aarhus Universitet skal gøre dig opmærksom på at brug af tjenesten sker på eget ansvar. Tjenesten udbydes som den er og forefindes, og Aarhus Universitet giver ingen garantier af nogen art, hverken direkte eller indirekte. Aarhus Universitet garanterer eller indestår således ikke for: (a) at din brug af tjenesten vil leve op til dine krav og/eller forventninger eller krav om egnethed til et specifikt formål, (b) at din brug af tjenesten vil foregå uden afbrydelser, være rettidig, sikker, tilgængelig eller fejlfri, (c) at oplysninger eller resultater hidrørende fra tjenesten ikke giver anledning til misforståelser, er nøjagtige, korrekte eller pålidelige, (d) at softwarefejl eller fejl i tjenestens indhold vil blive rettet, eller (e) at tjenesten, indhold eller resultater fra tjenesten ikke krænker tredje mands rettigheder.

Aarhus Universitet er ikke erstatningsansvarlig for et eventuelt tab, som du måtte lide ved at gøre brug af tjenesten eller ved at stole på rigtigheden af platformens indhold eller resultater, hvilket omfatter men ikke er begrænset til tabt fortjeneste, driftstab eller tab af data. Endelig er Aarhus Universitet ikke forpligtet til at opdatere platformen, rette fejl, supportere, vedligeholde eller bistå med information, assistance eller rådgivning om platformen.

Tak

Tak til Josephine Udengaard Kobberø for udarbejdelse af illustrationer til verbal.