Aarhus Universitets segl

Om projektet

Projektbeskrivelse

Autistiske rollemodeller er et forskningsprojekt forankret på Afdeling for Filosofi og Idéhistorie, der undersøger og formidler, hvordan autistiske rollemodeller kan hjælpe mennesker med autisme med at øge deres livskvalitet. Vi arbejder ud fra en hypotese om, at mennesker på autismespektret mangler rollemodeller for et godt liv, der passer til deres profil. Projektet søger at være et eksempel på humanistisk innovation, der med afsæt i humanistisk forskning i livskvalitet for mennesker med autisme udarbejder et produkt, der skaber værdi i samfundet. Produktet består af en række forskellige former for formidlede historier, der er fortalt af mennesker med autisme til mennesker med autisme fx i form af podcasts og videoer. Ved at eksponere mennesker med autisme for rollemodeller, vil vi hjælpe dem til at identificere sig mere positivt med deres livsvilkår, formindske deres selvstigmatisering og følelse af håbløshed og derigennem øge deres selvværd og i sidste ende deres livskvalitet.

Motivation

Motivationen bag vores forskningsprojekt er en interesse for livskvalitet generelt og for livskvalitet for mennesker med autisme mere specifikt. Vi er i særlig grad motiveret af nyere undersøgelser, der viser, at mennesker med autismes livskvalitet er markant lavere end neurotypiske menneskers.
Helt konkret tager vores projekt udgangspunkt i at mange mennesker på autismespektret føler håbløshed og har svært ved at forestille sig en positiv fremtid. Det er særligt svært for mange, der har autisme, at se sig selv i de normbundne stereotype billeder af det gode liv. Vi mener derfor, at der er et behov for at vise alternativer til disse billeder af det gode liv. En måde at vise dette på er igennem autistiske rollemodeller, der har fundet deres egen version af det gode liv.

Autistiske Rollemodeller - hvad er en rollemodel

Det begreb om rollemodeller, som vi arbejder med, er et, der er forskelligt fra idoler.
I vores forudgående undersøgelser har det været en vigtig pointe fra de mennesker med autisme, som vi har talt med, at de rollemodeller, som de efterspørger, ikke er autistiske mennesker med ekstraordinære evner eller ekstrem succes. Der findes nemlig mange gode historier om disse mennesker. Men der mangler gode historier om helt almindelige mennesker med autisme som vores målgruppe kan identificere sig med.
Rollemodellerne i vores projekt skal have to funktioner. De skal dels fungere som eksempler på, at der findes alternative versioner af det gode liv, der stemmer overens med en autismediagnose og dels fungere som vejvisere, der viser vejen fra a til b og giver redskaber til at komme igennem nogle af de forhindringer, man kan støde på, når man skal manøvrere som autist i en verden, der er indrettet til neurotypiske mennesker.

Formål

Projektet Autistiske Rollemodeller: Positiv pædagogik for unge på autismespektret har i første omgang til formål at hjælpe unge med autisme til at opnå større livskvalitet og skabe en tro på fremtiden. Vi ønsker med dette projekt, at designe og etablere en uddannelsespraksis, der introducerer autistiske rollemodeller til autistiske unge igennem face-to-face møder, podcasts, korte videoer og andre former for medier. Rollemodellerne bliver udvalgt i samarbejde med medlemmer af autismesamfundet og repræsenterer mennesker med autisme, der har fundet deres version af det gode voksenliv. Vi håber altså på, at kunne hjælpe unge med autisme til at blive mere selvsikre, håbefulde og skabe en meningsfuld tilværelse.

I anden omgang og i en erkendelse, der er vokset med projektet, stræber vi også efter at udvikle materiale, der kan formidle autistiske rollemodellers historier til en større gruppe – nemlig til voksne med autisme. Endelig viser vores undersøgelser, at mange mennesker med autisme oplever at manglende autismeindsigt i samfundet bliver en kæp i hjulet i forhold til at kunne justere samfundets rammesætning i forhold til at muliggøre deres søgen efter alternative veje til det gode liv, der passer til deres livsvilkår. Vi arbejder derfor med ideudvikling af et projekt, der kan give autismeindsigt til den bredere befolkning.

Samarbejdspartnere

Projektet Autistiske Rollemodeller bliver gennemført i et tæt samarbejde mellem eksperter fra Langagerskolen (en specialskole for børn og unge med autisme), Aarhus Kommunes Center for Specialpædagogisk Børnetilbud (CSB), autismeeksperter med en autisme diagnose samt forskere fra Aarhus Universitet. Projektet er finansieret af VELUX FONDENs HUMpraxis-program med en bevillig på 4.651.519,- kr. Det løber fra d. 1. august 2019 til d. 30. april 2023