Lisa - historie 25 - I skal ikke være bange for diagnosen

Beskrivelse

Lisa (36 år) er sendiagnosticeret autist. Hun fortæller om den gave, det kan være at få diagnosen, selvom det måske kan virke skræmmende for forældre at få at vide, at deres barn ikke er som de andre børn. For Lisa er autisme et ord der giver sympati og forståelse. Det giver adgang til ressourcer, som man ikke kunne få, hvis man ikke havde diagnosen. En opvækst uden autismediagnosen gjorde det svært for Lisa, fordi der ikke blevet taget de nødvendige hensyn til hende. Hun siger, at det at få diagnosen kan hjælpe barnet til at føle sig normal blandt andre autister, for mange børn med autisme føler sig forkerte eller anderledes uden helt at vide hvorfor. Når man ikke ved, hvad autisme er, har man måske en tendens til kun at se det negative. Lisa vil opfordre forældre til at udforske diagnosen yderligere og måske opdage, at en autisme diagnose er ret værdifuld. For med en diagnose får man retningslinjer, der kan hjælpe med at tage de rigtige hensyn og skabe et godt liv for barnet.