Nanna - historie 1 - Diagnose - Det sociale

Beskrivelse

Nanna (27 år – de/dem) er diagnosticeret med Aspergers og ADD, men foretrækker at kalde sig autist. Som 18-årig blev Nanna diagnosticeret med ADD og fik derfor tilbud om en SPS-mentor, (Specialpædagogisk Støtte) fra Rådgivnings- og Støttecenteret på universitetet, som foreslog, at Nanna skulle udredes for autisme. At få autismediagnosen hjalp Nanna til at forstå, hvilke mønstre, der gjorde, at det var svært. Det gjorde, at Nanna nu havde et ord for, hvorfor de havde følelsen af at være et rumvæsen eller havde en fod inde i en anden virkelighed. Nanna kan nu finde en ro i, at der er nogle ting, de har svært ved at forstå eller synes er vanskelig. Det har også gjort, at Nanna har valgt venner med omhu. Det er vigtigt at have venner, de kan vise de sider, der er anderledes. Det har bidraget til øget livskvalitet. Dog kan det stadigvæk være udfordrende at vide, hvordan de skal opføre sig i sociale relationer.