“Isa Kelemechis rejser fra Kina til Europa i 1280'erne: Global Interaktion og Mægling gennem kulturmægling langs Silkevejen”

Bjørn Bandlien, professor ved Institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap, Universitetet i Sørøst Norge

Torsdag 18. november 2021,  kl. 14:00 - 16:00

Aarhus Universitet, Nobelparken, Jens Chr. Skous Vej 5, bygning 1461-516

Richard Cole

Der er en voksende interesse i den globale Middelalder, og i takt med, at studierne er vokset, er der også større fokus på forskellige tilgange i hvordan, man kan gribe studierne an.

Dette seminar vil diskutere visse aspekter for at forstå agenter i det globale netværk i den mongolske æra, ca. 1250-1350, og forsøge at fremsætte en teoretisk og praktisk fornemmelse for transnationale kulturelle interaktioner. Udgangspunktet er historien om udsendingen Isa Kelemechi, som rejste fra det mongolske hof i Kina til Baghdad, hvorfra han tog videre til Europa på cirka samme tid som Marco Polo rejste den modsatte vej.

Kelemechis møde med den mellemøstlige og vestlige verden, og de mulige spor af dem i Kina, vil blive brugt til at diskutere to relaterede koncepter af interkulturel formidling: kulturmægleren, som agerer indenfor forskellige former for formidling.