Dr. Sigrun Høgetveit Berg er gæsteforsker ved CVM i efteråret 2022

Center for Vikingetid og Middelalder har dette efterår fornøjelsen af at byde Dr. Sigrun Høgetveit Berg velkommen som gæsteforsker ved afdelingen for historie.

Dr. Sigrun Høgetveit Berg, førsteamanuensis i eldre historie ved UiT Noregs arktiske universitet i Tromsø // Associate Professor in Medieval History at UiT.

"Jeg arbejder primært med senmiddelalderen og reformationstiden, og mine forskningsinteresser koncentrerer sig om kirke- og religionshistorie, forholdet mellem kirke og samfund og almen ældre nordnorsk historie.

I 2014 forsvarede jeg et speciale om Trondenes kannikgjeld (det nordlige magtcenter for ærkesædet i Nidaros) mellem 1350 og 1620, derefter var jeg post.doc i projektet The Protracetd Reformation in Northern Norway og var indtil sidste år leder af den tværfaglige forskningsgruppe Creating the New North på UiT.

I et helt år havde jeg en forskningsperiode, og nu arbejder jeg på vidt forskellige skriveprojekter relateret til forskningsindsatsen omkring Magnus Lagabøtes landslov, donationer i den lybiske Bergenfahrer testamente på Bryggen i Bergen og et kapitel om Samar og Inuitter til den nye Handbook of Medieval Scandinavia ca. 700-1537."

Sigrun Høgetveit Berg er gæsteforsker ved CVM fra 1. september til 1. december 2022.