Profil

Forskningsenheden fremmer og koordinerer forskningen i Søren Kierkegaards værk – dets fortolkning, kontekst og tværfaglige reception – ved Aarhus Universitet. Enheden beskæftiger sig primært med Kierkegaards eksistenstænkning, herunder dens

• kilder (f.eks. indenfor den tyske idealisme og bibelske tekster)
  • virkningshistorie (f.eks. indenfor fænomenologi, dialektisk og hermeneutisk teologi, dekonstruktion)
  • inspiration for aktuelle etiske, psykologiske og samfundsprægende problemstillinger (f.eks. problemstilinger angående køn og lighed, orientering i livskriser, pandemien og klimaforandringer).

Forskningsenheden vil bidrage til

• modernitetsteori (med et specifikt fokus på diskussionen om sekularisme og post-sekularisme)
  • metafysik (med et specifikt fokus på nutidige forsøg på at re-aktualisere metafysiske problemstillinger i krydsfeltet mellem idealisme og realisme)
  • kulturkritik og socialontologi (i socio-diagnostiske og -patologiske perspektiver).

Forskningsenheden er forankret i et tværfagligt samarbejde mellem Afdeling for Filosofi og Idehistorie og Afdeling for Teologi. Enheden har en international profil med stærke forbindelser til førende forskningscentre og netværk inden for feltet (læs mere)