Om de tværgående øvelser

Formålet med de tværgående øvebaner er at hjælpe elever og studerende til at beherske anvendelsen af to eller flere grammatiske konstruktioner i samme sætning.

De tværgående øvebaner er opdelt i to:

Øvelser til introduktion af grammatiske emner

Tværgående interaktive øvelser


Øvelser til introduktion af grammatiske emner

  • Disse øvelser træner basal kinesiskordstilling ud fra en induktiv tilgang.
  • Øvelserne træner ordstilling med forskellige sætningsled og grammatiske konstruktioner.
  • Øvelserne består af en række eksempelsætninger eller små korte dialoger ud fra hvilke, elever og studerende selv skal opsætte regler for placering af forskellig led i en kinesisk sætning.
  • Øvelserne kan bruges som introduktion til et nyt grammatisk emne.
  • Øvelserne kan med fordel laves som gruppe- eller klassediskussioner.
  • Der findes link med til svarforslag. Disse indeholder to forklaringer. En meget simpel og en teoretisk grammatisk forklaring.
  • Efterfølgende kan elever og studerende træne de forskellige typer ordstilling ved hjælp af de interaktive øvelser på KINGRAM.
  • I første omgang findes øvelser til nybegyndere.

Tværgående interaktive øvelser

  • Interaktive øvebaner der træner ordstilling i sætninger med to forskellige grammatiske konstruktioner.
  • Øvebanerne indeholder feedback.
  • Øvebanerne består multiple choice og mere åbne øvelser, hvor elever og studerende selv skal skrive en kort svarsætning.
  • Samlingen af øvebaner er opbygget, så der er en naturlig progression i de anvendte grammatiske konstruktioner.
  • Flere af øvebanerne indeholder lydfiler.
  • I udvælgelsen af emnerne er indgået spørgeskemaundersøgelse blandt medlemmer af kinesisklærerforeningen, samt universitetsstuderende.