Formålet med de tværgående øvebaner er at hjælpe elever og studerende til at beherske anvendelsen af to eller flere grammatiske konstruktioner i samme sætning.
De tværgående øvebaner er opdelt i to:
Øvelser til introduktion af grammatiske emner
Tværgående interaktive øvelser
Øvelser til introduktion af grammatiske emner
- Disse øvelser træner basal kinesiskordstilling ud fra en induktiv tilgang.
- Øvelserne træner ordstilling med forskellige sætningsled og grammatiske konstruktioner.
- Øvelserne består af en række eksempelsætninger eller små korte dialoger ud fra hvilke, elever og studerende selv skal opsætte regler for placering af forskellig led i en kinesisk sætning.
- Øvelserne kan bruges som introduktion til et nyt grammatisk emne.
- Øvelserne kan med fordel laves som gruppe- eller klassediskussioner.
- Der findes link med til svarforslag. Disse indeholder to forklaringer. En meget simpel og en teoretisk grammatisk forklaring.
- Efterfølgende kan elever og studerende træne de forskellige typer ordstilling ved hjælp af de interaktive øvelser på KINGRAM.
- I første omgang findes øvelser til nybegyndere.
Tværgående interaktive øvelser
- Interaktive øvebaner der træner ordstilling i sætninger med to forskellige grammatiske konstruktioner.
- Øvebanerne indeholder feedback.
- Øvebanerne består multiple choice og mere åbne øvelser, hvor elever og studerende selv skal skrive en kort svarsætning.
- Samlingen af øvebaner er opbygget, så der er en naturlig progression i de anvendte grammatiske konstruktioner.
- Flere af øvebanerne indeholder lydfiler.
- I udvælgelsen af emnerne er indgået spørgeskemaundersøgelse blandt medlemmer af kinesisklærerforeningen, samt universitetsstuderende.