Aarhus Universitets segl

Ph.d.-kurser i Danmark/Norden

Herunder har vi samlet et udvalg af ph.d.-kurser, som andre ph.d.-studerende i historie har taget eller
ønsker at tage på. Nedenfor kan du læse om deres erfaringer og råd fra forskellige kurser, og du sikkert
kan finde inspiration til, hvilke kurser du måske ønsker at tage i fremtiden.

Siden er under opbygning. Hvis du selv ønsker at bidrage med gode råd til eller erfaringer fra relevante kurser, er du meget velkommen til at skrive till ph.d.-studerende fra RUC Sine Maria Vinther på smariav@ruc.dk eller til ph.d.-studerende fra AU Bjarke Hellemann Weiss på bjhe@cas.au.dk. Så lægger vi dit bidrag op på siden!

På grund af udveksling i foråret 2022 vil der muligvis gå lidt længere tid end normalt med at lægge
jeres beskrivelser op eller med at svare på eventuelle spørgsmål, men I skal endelig ikke tøve med
at sende noget til os. 

Skriveophold på Sandbjerg Gods

Som ph.d.-studerende i Historie var jeg på et skriveophold på Sandbjerg Gods i november 2021. Det var et fantastisk ophold med rig mulighed for (og tid til!) at skrive samt få og give feedback til andre deltagere. Kurset var ikke fyldt til randen med aktiviteter netop for at give plads til det, du selv ønsker at lave. 

I løbet af fire dage arbejdede jeg med mit eget indsendte kapitel samt skrev videre på andre dele af min afhandling på baggrund af den feedback, jeg fik. Derudover var der perspektivrige oplæg om forskellige skriveteknikker fra de undervisere, der var med. Opholdet kan varmt anbefales, hvis du har brug for ro til at skrive intensivt. Jeg vil derfor anbefale, at du har en del af skrive på, hvis du overvejer at tilmelde dig kurset, som efter planen bliver udbudt hver november, dog primært for ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet. Medbring også gerne rigeligt med bøger. Du får masser af tid til at læse, hvis det er det, du har brug for. 

Desuden er det skønt, at der i løbet af hele ugen bliver sørget for mad og diverse. Det bidrager til, at man fuldt ud kan koncentrere sig om sit arbejde med afhandlingen.
 
Troels Solgaard Andersen,
ph.d.-studerende, AU, 
november 2021.

Kursus i "Den gode indledning"

Som ph.d.-studerende deltog jeg i kurset "Den gode indledning" i foråret 2021. Kurset forløb over tre gange med cirka fem ugers mellemrum og var et samarbejde mellem AU, KU og SDU, hvor de forskellige undervisere til kurset også kom fra. Alle ph.d.-studerende i Historie kunne deltage. 

Det overordnede formål var at hjælpe os med at skrive den bedst tænkelige indledning til vores afhandling med alt det, som det indebærer. Heriblandt et teori- og metodeafsnit, en indramning af problemformulering og forskningsoversigt, en kildepræsentation samt afhandlingens opbygning, som i mange afhandlinger rummes i et indledende kapitel. 

Til hver gang skulle man selv bidrage med tekst, som der i grupper blev givet feedback på, og man skulle også læse andres bidrag fra ens gruppe, som man selv skulle give feedback på - og få inspiration fra! Grupperne forblev de samme over alle kursusdage. Derudover bestod det grundlæggende læsestof i at læse indledninger fra tre udvalgte afhandlinger, som på hver sin måde havde skrevet en god indledning. Disse afhandlinger diskuterede vi i fællesskab og kom løbende frem til, hvad der fungerede, og hvad der ikke gjorde. For hver gang diskuterede vi også de tekster, vi selv havde sendt ind, og der var løbende præsentationer fra undervisere om det allervæsentligste i forhold til en god indledning. Underviserne gav også feedback på ens egen tekst, efter de andre studerende havde givet deres. Det fungerede utrolig godt. 

Generelt er kurset en enorm god måde at få sparket sin egen skrivning i gang på mellem de enkelte kursusdage. Det hjælper altid meget at have deadlines i forbindelse med at skrive, og derudover er det ganske inspirerende at læse og opleve, hvordan andre ph.d.-studerende går til værks i skriveprocessen.

Kurset gav 4 ECTS-points og er oplagt at deltage i, hvis du er cirka halvvejs i dit ph.d.-forløb. Det kræver, at du har gjort dig velbegrundede tanker om, hvordan din indledning kunne se ud, herunder hvilke kilder du bruger, og hvordan du har tænkt dig metodisk at gå frem.

Der er pt. lagt op til, at kurset bliver et tilbagevendende kursus, da en del ph.d.-studerende ytrede stor tilfredshed med kurset. Man skal dog reservere en del tid til kurset, hvilket gør det vanskeligt at deltage i, hvis du f.eks. underviser på samme tid. Men har du tid, og er du langt nok i din skriveproces, kan jeg kun anbefale at deltage, når det udbydes igen!

Troels Solgaard Andersen,
ph.d.-studerende, AU,
august 2021

English for Academics

Jeg deltog i kurset English for Academics over fire kursusdage i efteråret 2020 og kan i høj grad anbefale kurset, hvis du kunne tænke dig en større erfaring med akademisk skrivning på engelsk. Kurset fungerer særdeles godt som fundament til at kunne skrive en afhandling eller artikel på et korrekt og præcist engelsk. 

Kurset afsluttedes i øvrigt med et mundtligt oplæg fra alle studerende, hvor man skulle gøre brug af nogle af de retoriske og sproglige greb, man havde arbejdet med.

Man får dog ikke tid til at arbejde på sin afhandling eller artikel i løbet af selve kursusdagene. Kurset gennemgår i stedet en række generelle sproglige tendenser og råd, som er meget anvendelige. Derudover får man en omfattende håndbog med gode råd og idiomatiske formuleringer. 

Kursets varighed, omfang og sværhedsgrad stemmer meget godt overens med de uddelte ECTS-points. 


Troels Solgaard Andersen,
ph.d.-studerende, AU,
september 2021

Finding the Untold Stories: Invisible People of the Past

Past scholarship has often explored the life of elite groups: archaeologists and historians studied the monuments, houses, sculptures, and literary sources in relation to the rich and powerful of societies. Research on past societies and their material and written records, however, needs to be aware also of less visible groups, very often from the lower class, and how they actively shaped the socio-economic environment they lived in. 

Some groups are invisible because they leave little footprints in the material and written record. Others are invisible due to the research focus on the elite groups and their lives. Researching these understudied groups will help us to understand ancient societies in all their complexity. In this course we will shift the emphasis towards invisible groups, such as the poor, unfree, or marginalised, and on new interdisciplinary methodologies to uncover their lives. 

This course will be open to PhD students with an interest in marginalised non-elite groups and to those who want to include a different perspective to their research topic. The course will help PhD students to see their own research under the premise of certain research biases, and to gain a better understanding of the influence the marginalised groups have on their research topic.
 
In the first part of the course, the archaeological and written evidence of less visible and understudied groups will be discussed, to showcase approaches to the topic. We will focus on the reevaluation of previous research, and explore how new research agendas and a shift in research can help our understanding of lesser known groups; and we will show how this can be beneficial to build a more complex and realistic picture of ancient societies. 
In the second part of the course, the PhD students will actively contribute to the course by presenting their own research. In so doing, the course aims to provide the participants with a forum to discuss their work with peers and specialists and to receive feedback. 

Aim:
The aim is to encourage students from archaeology, history, and related disciplines from the humanities to consider and discuss the potential of applying a wide range of approaches to their own research.
The course will offer research-led teaching on case studies, methods and techniques for the study of less visible groups of societies. It will focus on three main objectives:

• To reassess former research in a new light
• To explore the importance of researching invisible and understudied groups for the understanding of ancient societies and their economy
• To provide useful approaches to be applied on archaeological and historical evidence 

Target group: Early and late stage PhD

Form: Lectures and presentations

Lecturers: Julia Steding (j.steding@cas.au.dk), Irene Bavuso (irene.bavuso@cas.au.dk, Guido Furlan (g.furlan@cas.au.dk), Petra Heřmánková (petra.hermankova@cas.au.dk), James Harland (dharland@uni-bonn.de), Melania Gigante (melania.gigante@unipd.it).

Venue: Centre for Urban Network Evolutions, Aarhus University (Campus Moesgaard), building 4230-232

Application deadline:
Please sign in via this link https://au.phd-courses.dk/CourseCatalog/ShowCourse/890 no later than 1 April 2022.
When you have signed up please submit the following documents by 1st April to Julia Steding: j.steding@cas.au.dk

  • A case study of 3-4 pages (including bibliography), which deals with the topic of the course. The cases can relate to an own project, previous experience, or a case inspired by academic literature.These will be pre-circulated among the participants of the course by 17th April.
  • A max 2-page CV
  • A max 1-page cover-letter, motivating the reasons for participation
  • Field of research (e.g archaeology or history)

https://phdcourses.dk/Course/89200