Debat på Folkemøde 2023

Læs om årets Folkemøde, hvor Reorientating Integration deltog.

Som de tidligere år havde Aarhus Universitet igen en scene på det årlige Folkemøde på Bornholm. Centralt placeret i Allinge havn bliver dækket på forskningsskibet Aurora for tre dage omdannet til en scene, hvor forskere fra de forskellige fakulteter, præsenterer en række af de mange igangværende forskningsprojekter, samt mere overordnet diskuterer universitet, forskningen og de akademiske uddannelsers centrale rolle i samfundet.

Forskningsprojektet ’Reorienting Integration’ havde fået plads i programmet lørdag den 17. juni kl. 11.45-12.45. Titlen for vores panel var ”Fra Rwanda til Rønne”: Kvoteflygtninges integration i Danmark” Fra Rwanda til Rønne: Kvoteflygtninges integration i Danmark | Folkemødet (folkemoedet.dk). Vi ville bruge tiden på følgende måde: For det første give en stribe eksempler på de udfordringer som kvoteflygtninge møder i deres ankomst til Danmark. For det andet diskutere hvordan et anvendelsesorienteret HumPraxis-projekt kan skabe nye samarbejder og løsningsmodeller udviklet mellem praktikere og forskere. Endeligt, var det vores (måske lidt for ambitiøse) plan, at diskutere humanioras rolle, som nødvendig aktør i løsningen af de mange samfundsudfordringer i det 21. århundrede.

Panelet sammensat til dagen bestod af Emilie Mortensen (AU) og Mads Ted Drud-Jensen (DRC Dansk Flygtningehjælp) – begge medlemmer af projektgruppen. Derudover var det Malene Præstemose Werner, familiekonsulent fra Bornholms regionskommune og Robert M. Niyonsenga, der er forretningskonsulent og frivillig i den dansk-congolesiske forening ’Hope of tomorrow’ og endvidere selv har en baggrund som kvoteflygtning. Endelig var der lektor Birgitte Romme Larsen fra DPU, der selv tidligere har forsket i kvoteflygtninges hverdagsliv i danske lokalsamfund og i øvrigt indgår i projektets følgegruppe. Hele herligheden blev modereret af Mikkel Rytter (AU, PI på projektet).

Med så store spørgsmål på dagsordenen og så mange kompetente folk i panelet er en time naturligvis alt for kort tid – men vi nåede dog godt omkring. Det generelle indtryk var, at de mange fremmødte fik et nuanceret indblik i ankomsten og modtagelsen af kvoteflygtninge.

Robert gav en række illustrative eksempler fra sin egen ankomst år tilbage og Birgitte supplerede med eksempler fra hendes tidligere arbejde. Emilie, Mads og Malene fortalte om arbejdet i Bornholm Regionskommune, men også bredere om de typer udfordringer og kreative løsninger, der opstår i mødet mellem kommuner og nye familier over hele landet - her spiller frivilliges indsats som fx Hope of tomorrow og en række andre civilsamfundsinitiativer en meget vigtig rolle. Mads og Emilie gav eksempler på hvordan viden fra projektet omsættes til best practice rapporter og film på kinyarwanda, som igen benyttes af familier og frontmedarbejdere rundt om i landet.

Alt i alt gav panelet en række perspektiver på det, man kunne kalde ’anvendt humanioras’ potentiale for at være en central medspiller i løsningen af aktuelle og fremtidige samfundsmæssige udfordringer.

Det var en god dag på Bornholm – forhåbentligt er vi tilbage igen næste år.

/ Mikkel

Hør Mikkel fortælle om paneldebatten og forskningsprojektet her