Forberedelse til ankomst af nye kvoteflygtninge

Vi gør klar til ankomsten af nye kvoteflygtninge

I de kommende måneder forbereder vi os i projektet på, at de flygtninge, som er indstillet til genbosætning i Danmark fra 2021-kvoten, ankommer. Det forventes at ske til vinter.

Som beskrevet i et blogindlæg fra maj måned, er den målgruppe, som de danske myndigheder har efterspurgt hos UNHCR, den samme som det foregående år; enlige kvinder uden mandligt netværk. De fleste har børn, enkelte har ikke. Desuden er LGBT+ flygtninge inkluderet i kvoten denne gang.

Som det var ambitionen i forbindelse med ankomsten af seneste kohorte, bestræber vi os på at få indblik i kommunernes praktiske forberedelser forud for familiernes ankomst. Vi vil altså gerne tale med kommunerne om og deltage i nogle af disse konkrete forberedelser, ligesom vi håber at kunne være med i selve modtagelsen af flygtningene.

Formålet med dette arbejde er at få så godt et indblik som muligt i både de kommunale ansattes og flygtninges oplevelser af og udfordringer i relation til ankomsten til Danmark.

Vi ser meget frem til dette arbejde!

Baseret på forårets vidensindsamling, herunder samtaler med både kommunale medarbejdere og nyankomne familier, er vi aktuelt ved at udarbejde en række konkrete anbefalinger. Disse anbefalinger er målrettet de danske kommuner, som allerede har modtaget eller skal modtage kvoteflygtninge den kommende vinter. Anbefalingerne vedrører såvel arbejdet med at forberede ankomsten af kvoteflygtninge, som selve ankomsten og den efterfølgende periode, hvor de nye borgere skal introduceres til det danske samfund, herunder daginstitutioner, sprogskole, supermarkeder og offentlig transport.

Vi håber, at disse anbefalinger vil være til inspiration og/eller hjælp for medarbejdere rundt omkring i de danske kommuner, der snart vil påbegynde arbejdet med at forberede de congolesiske kvoteflygtninges ankomst.

Af Emilie Lund Mortensen