Grafiske fortællinger om unges oplevelser af genbosættelse

Blogindlæg af Mette Lind Kusk

Over de kommende 18 måneder vil Mette Lind Kusk i samarbejde nyligt genbosatte med congolesisk og burundisk oprindelse og professionel illustrator, Line Høj Høstrup, udvikle grafiske fortællinger om, hvordan det er at flytte fra en flygtningelejr i Rwanda til Danmark. Projektet er støttet af Carlsbergs Mindelegat og har til formål at formidle unges erfaringer med genbosættelse til en bred målgruppe.

Fortælleværksteder og fiktion som greb

I projektet inviterer vi unge i alderen 15-20, som vi har lært at kende gennem feltarbejde, til at deltage i et fortælleværksted. Vores erfaring er, at det er meget sårbart at fortælle om sine egne førstehåndserfaringer, imens man stadig er ved at finde sine ben i en ny, dansk kontekst. Derudover er der en etisk udfordring i forhold til at sikre deltagere anonymitet. Derfor arbejder vi i fortælleværkstedet med to fiktive karakterer: en ung mand, Simon, og en ung kvinde, Ester, der nyligt er genbosat i Danmark fra lejre i Rwanda. Herfra kan de unge være med til at forme de to karakterers fortællinger baseret på egne førstehåndserfaringer. Fx vil vi spørge om, hvordan Ester oplever sin første dag i en dansk skole, hvad der gør Simon glad i skolen, hvordan de håndterer ensomhed, eller hvordan Simon og Ester får nye venner.

Indholdet til fortælleværkstedet tager afsæt i igangværende feltarbejde, og spørgsmål og temaer er således formet af de indblik, vi hidtil har fået. Målet er, at de unges egne erfaringer på den måde kan smeltes sammen i de fiktive karakterers fortællinger. I processen fra fortælleværksted til den egentlige udvikling af grafiske fortællinger vil vi løbende invitere de unge til at kommentere på handling såvel som illustrationer for at sikre, at fortællingerne spejler deres erfaringer.

På mange måder er projektet metodisk eksperimenterende, og vi er spændte på, hvordan de unge tager imod invitationen til samskabelse!

Hvorfor grafiske fortællinger?

I projektet arbejder vi med formatet ’grafiske fortællinger’. Det er inspireret af graphic novel genren, der kan oversættes til at være tegneserier for voksne. Inspireret af denne genre vil fortællingerne i deres endelige form have illustrationer som bærende element.

Der er flere grunde til valget af denne genre. Når man arbejder med formidling gennem illustrationer, skaber det en anden form for tilgængelighed. Både for de unge, der er med til at udvikle fortællingerne, og som gerne skulle opleve sig selv spejlet i dem. Men også for kommende læsere kan illustrationer på en subtil måde invitere folk til at leve sig ind i det, de ser. Grafiske fortællinger skaber rum for en særlig form for indlevelse, hvor nonverbale elementer såsom atmosfærer eller stemninger kan vises uden, at de forklares med ord.

Vores overordnede mål er, at fortællingerne vil give jævnaldrende unge, frivillige, lærere og andre med direkte kontakt til unge med flugterfaringer et nuanceret indblik i livet som ung i et nyt land og inspirere til, at man rækker ud til sin nye klassekammerat eller sin nye elev på en særlig, opmærksom måde. Desuden skal fortællingerne gerne være tilgængelige for kommende, unge (kvote)flygtninge og deres familier og give dem adgang til fortællinger, de kan spejle sig i.

Projektet sigter mod at udgive fortællingerne i 2025 i fysisk og digitalt format på dansk og kinyarwanda.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til projektet, eller hvis du gerne vil deltage, er du meget velkommen til at henvende dig til Mette Lind Kusk: melk@au.dk

/Mette