Ny rapport: Ungdomsliv blandt kvoteflygtninge i Danmark

Den fjerde rapport i Reorienting Integrations serie er nu klar. Denne gang rettes opmærksomheden mod unge kvoteflygtninge.

I rapporten “Ungdomsliv blandt genbosatte kvoteflygtninge: Et inspirationskatalog til samtaler om rettigheder, køn, krop, grænser, trivsel og seksualitet” stilles der skarpt på spørgsmål af særlig relevans for unge i kølvandet på genbosættelse. En hovedpointe i rapporten er, at det er vigtigt at sikre, at der er voksne omkring de unge, som er tilgængelige, hvis sensitive spørgsmål eller forvirring om normer opstår. Samtidig er det vigtigt, at de unge kan tilgå viden om formelle regler og rettigheder. Som modtagende kommune er det derfor vigtigt at forholde sig til spørgsmålet om, hvem der sikrer, at de unge og deres forældre får den fornødne sparring og viden, når de skal navigere i et dansk ungdomsliv.

At være ung byder ofte på et væld af til tider svære spørgsmål knyttet til identitet, grænser, trivsel, seksualitet og krop. At blive genbosat i et nyt land som ung kan forstærke de generelle udfordringer knyttet til ungdomslivet og gøre det sværere og mere ensomt og usikkert at finde fodfæste. For mange unge og deres familier kan der derfor være behov for, at frontpersonale eller frivillige stiller sig til rådighed, når spørgsmål eller oplevelser melder sig – både ved at lytte opmærksomt og spørge åbent ind, og ved at gøre relevant information og ressourcer tilgængelige for de unge og deres forældre.

De unge kvoteflygtninge, der kommer til Danmark i disse år, har hovedsageligt congolesisk eller burundisk baggrund og genbosættes fra flygtningelejre i Rwanda. De har varierende kendskab til og erfaring med emner som seksualitet, krop og grænser. For mange vil mødet med et dansk ungdomsliv derfor byde på nye variationer af normer, eksempelvis hvad angår natteliv og alkoholkultur men også i forhold til at have og kunne håndhæve rettigheder.

Rapporten tydeliggør, at alle unge for nuværende ikke har lige adgang til viden om formelle regler og rettigheder relateret til krop, køn, seksualitet og grænser. Som modtagende kommune er det vigtigt at være opmærksom på dette. At de unge har mulighed for at blive guidet og tilgå viden er en forudsætning, hvis de trygt skal kunne opbygge deres nye tilværelse i Danmark.

På den baggrund præsenterer rapporten udvalgt materiale rettet mod unge mennesker med fokus på normer og grænser i et bredere perspektiv. Materialet er udviklet af organisationer med særlig viden om og erfaring med formidling til unge mennesker om emner såsom samtykke, køn, krop og seksualitet. Materialet kan bringes i anvendelse i samtaler med genbosatte unge, deres forældre eller kan gøres tilgængeligt for de unge selv og deres forældre.

Rapporten kan således betragtes som et inspirationskatalog for frontpersonale og frivillige i det daglige arbejde med genbosatte unge, unge voksne og deres familier.

Rapporten er udarbejdet af forskere fra Afdeling for Antropologi ved Aarhus Universitet og er blevet til på baggrund af erfaringer indsamlet i forbindelse med forskningsprojektet “Reorienting Integration”. Materialet, som denne rapport tager sit afsæt i, bygger på to års etnografisk feltarbejde, herunder deltagerobservation blandt genbosatte familier og interviews med både nyligt genbosatte unge og deres mødre. Herudover er der foretaget interviews med frivillige og frontpersonale, blandt andre familieguider, familiebehandlere, sagsbehandlere, familierådgivere og lærere med fokus på deres erfaringer med modtagelsesarbejdet.

Rapporten kan frit downloades fra hjemmesiden her