Beskrivende komplementer

Hvad angiver et beskrivende komplement?

Beskrivende komplementer er en undergruppe af gradskomplementer, som fortæller om eller vurderer måden, hvorpå en handling udføres. De kaldes derfor også mådeskomplementer. Beskrivende komplementer bruges primært til at angive, hvordan en handling sædvanligvis udføres eller til at beskrive, hvordan resultatet eller kvaliteten af udførelsen af en handling er:

他跑得很快

Tā pǎo de hěn kuài

Han løber hurtigt

Hvor placeres et beskrivende komplement?

Et beskrivende komplement dannes ved, at komplementsmarkøren 得/de placeres direkte efter et verbum:

S        V       得/de  beskrivende komplement

她跳得非常高

Tā tiào de fēicháng gāo

Hun hopper meget højt

Adverbiet 非常/fēicháng og adjektivet 高/gāo udgør komplementet.

Hvad kan være beskrivende komplement?

De fleste beskrivende komplementer består, som i eksemplerne ovenfor, af et adjektiv, ofte sammen med et gradsadverbium. Men det beskrivende komplement kan også være en sammenligning:

她写得比我慢

Tā xiě de bǐ wǒ màn

Hun skriver langsommere end jeg

她写得跟我一样慢

Tā xiě de gēn wǒ yīyàng màn

Hun skriver ligeså langsomt som jeg

她写得没有我那么慢

Tā xiě de méi yǒu wǒ nàme màn

Hun skriver ikke så langsomt som jeg

Vær opmærksom på, at det sammenlignende udtryk også kan placeres foran verbet.

Spørgeordet 怎么样/zěnmeyàng som beskrivende komplement

Da beskrivende komplementer angiver resultatet af, hvordan en handling udføres, kan spørgeordet 怎么样/zěnmeyàng/hvordan fungere som komplement i spørgende sætninger:

他跑得怎么样?

Tā pǎo de zěnmeyàng?

Hvordan løber han?

她跳得怎么样?

Tā tiào de zěnmeyàng?

Hvordan hopper hun?

Negation

Et beskrivende komplement benægtes ved at indsætte 不/bù efter komplementmarkøren 得/de og foran adjektivet:

他跑得不快

Tā pǎo de bù kuài

Han løber ikke hurtigt

她跳得不高

Tā tiào de bù gāo

Hun hopper ikke højt

Fokus i en sætning med et beskrivende komplement er på måden, hvorpå handlingen udføres og ikke på om handlingen finder sted eller ej. Derfor er det komplementet og ikke handlingen, som benægtes.

Objekt

Det beskrivende komplement skal placeres lige efter det verbum, som det beskriver. Er der et akkusativobjekt i sætningen, skal verbet derfor gentages:

S       ( V)   AO    V      得/de  beskrivende komplement

他跑步跑得很快

Tā pǎobù pǎo de hěn kuài

Han løber hurtigt

I sætningen er 跑/pǎo verbum og步/bù er akkusativobjekt

她跳舞跳得非常好

Tā tiàowǔ tiào de fēicháng hǎo

Hun danser meget godt

I sætningen er 跳/tiào verbum og 舞/wǔ er akkusativobjekt

Er konteksten kendt, kan det første verbum udelades:

他步跑得很快

Tā bù pǎo de hěn kuài

Han løber hurtigt

她舞跳得非常好

Tā wǔ tiào de fēicháng hǎo

Hun danser meget godt

Sammenligning af beskrivende komplementer og mådesadverbier

Både beskrivende komplementer og mådesadverbier fortæller om måden, hvorpå en handling udføres. Men fokus i de to konstruktioner er forskelligt.

I sætninger med mådeadverbier er fokus primært subjektivt og sætningen forholder sig til, hvordan handlingen udføres set fra den udøvendes synpunkt. I sætninger med beskrivende komplementer er fokus mere en objektiv fremstilling. Sætningen forholder sig ikke så meget til, hvordan handlingen udføres, men mere hvordan resultatet eller kvaliteten af handlingen er.


Prøv at sammenligne de to sætninger:

孩子很快地吃饭

Háizi hěn kuài de chīfàn

Barnet skynder sig at spise

Sætningen med et mådesadverbium viser, hvordan handlingens udførelse sker, set fra barnets synsvinkel – barnet skynder sig.

孩子吃饭吃得很快

Háizi chīfàn chī de hěn kuài

Barnet spiser hurtigt 

Sætningen med et beskrivende komplement er en objektiv fremstilling af resultatet af barnets udførelse af handlingen – at det sker hurtigt.