Appudviklingsworkshop d.8 december 2022

Forfattere: Johanne Korsdal Sørensen og Sara Lei Sparre
Nyheden er skrevet og delt på LinkedIn i december 2022 og er blevet set af 3000 brugere.

SOSU-app prototype får ros

Den kommunale ældrepleje mangler faglærte medarbejdere nu og i fremtiden. I 2021 var den forgæves rekrutteringsrate mellem hhv. 38 pct. og 45 pct. for SOSU-assistenter og SOSU-hjælpere. Dette skyldes kraftig vækst i antallet af plejekrævende ældre, at mange SOSUer forlader faget, og at uddannelserne har lav søgning og højt frafald. Behovet er akut, hvorfor det er vigtigt at fastholde SOSU-elever på uddannelserne, herunder de mange nydanske elever. Institut for Kultur og Samfund - Aarhus Universitet, VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Alexandra Instituttet og Innovation Fund Denmark bidrager til denne udvikling.

”Antropologer fra MANTRA på Antropologi, Aarhus Universitet og VIVE har det seneste år fulgt og interviewet 73 SOSU-elever fra SOSU H og SOSU Esbjerg. Eleverne kommer fra 30 forskellige lande. Vores antropologer har fulgt eleverne i deres hverdag på skolerne og under praktikforløb i Varde Kommune, Vejen Kommune og Høje-Taastrup Kommune,” fortæller Sara Lei Sparre, forskningsprojektleder, VIVE. ”Nu har vi identificeret de største læringsmæssige udfordringer. Med det afsæt udvikler MIGSOSU-teamet en læringsunderstøttende app til nydanske SOSU-elever,” fortæller Johanne Korsdal Sørensen, innovationsprojektleder, Aarhus Universitet.

Den tredje udviklingsworkshop er netop afholdt. Deltagerne var SOSU-elever fra SOSU Esbjerg. Workshoppen var et centralt led i at udvikle SOSU-appens funktioner. SOSU-eleverne deltog kompetent og meget engageret i udviklingsprocessen. De kom med gode tilføjelser og foretog vigtige prioriteringer i forhold til de næste udviklingssteps i 2023.

Sproghjælp i SOSU-appen

Det danske sprog udfordrer nydanske SOSU-elever. ”Ofte skal eleverne bede en borger om at udføre forskellige handlinger fx i forbindelse med forflytninger. Hvordan beder man høfligt en borger sætte sig op i sengen uden at virke kommanderende? SOSU-appen rummer høflige sætningseksempler, som kan bruges i forbindelse med SOSU-elevernes praktikforløb til at understøtte deres læringsprocesser,” forklarer Johanne Korsdal Sørensen.

Stor interesse

”En app kan eksempelvis bruges, når man ikke lige kan få fat i en vejleder eller en kollega,” pointerer Jakob Fredslund, Senior Solution Architect, Alexandra Instituttet. SOSU-eleverne, SOSU-skolerne og den kommunale ældrepleje har udvist stor interesse for at deltage i projektet herunder i app-testen. ”Det er en fornøjelse og vi får meget konstruktiv feedback til udviklingen af appens funktionalitet.” udtaler Stine Hauberg Nielsen, Aarhus Universitet.

SOSU Esbjerg anvender desuden de antropologiske resultater i deres undervisningsudvikling som støtte til nydanske SOSU-elevers sproglige og kulturelle læring.

Læs mere om projektet her: https://cas.au.dk/migsosu