1) bidrage med løsninger til hvordan SOSU-skoler og kommuner bliver bedre til at skabe attraktive og inkluderende uddannelses- og arbejdsmiljøer og dermed tiltrække og fastholde flere SOSU-elever/medarbejdere med migrantbaggrund
2) give SOSU-elever og –medarbejdere med migrantbaggrund redskaber til at forbedre deres læring, kommunikation og samarbejde i arbejdssituationer.
Potentialet i denne rekrutterings- og uddannelses-optimeringsmodel er stort og rummer blandt andet en betydelig samfundsøkonomisk gevinst. En del af migranterne er pt. enten arbejdsløse eller bestrider ufaglærte jobs. Gevinsten opstår på flere fronter: Dels bliver migranterne fagligt opkvalificerede på SOSU-uddannelsen og sikres derved faglærte SOSU-jobs. Dels vil de medvirke til at sikre, at også fremtidens ældre i Danmark får livsvigtig og værdig pleje og omsorg på samme serviceniveau som i dag.
Projektet er et samarbejde mellem Moesgårds Antropologiske Analyseenhed (MANTRA), Aarhus Universitet og Alexandra Instituttet i samarbejde med følgende bidragydere: Vejen Kommune, Varde Kommune, Høje-Taastrup Kommune, SOSU Esbjerg, SOSU H, Danske SOSU-skoler, FOA, KL og Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser.
MIGSOSUs forventede resultater
1. En hjemmeside og et best practice katalog med erfaringer og anbefalinger til rekruttering og fastholdelse af SOSU-elever og –medarbejdere med migrantbaggrund særligt i ældreplejen baseret på studier af lokale initiativer og praksisser på tværs af landet.
2. En ny interaktiv lærings-app ’SOSU-Aspiranten’, som støtter SOSU-elever og –medarbejdere med migrantbaggrund i deres læring, kommunikation og samarbejde med kollegaer, ledere og ældre borgere i arbejdssituationer, særligt under praktikforløb, hvor det største frafald sker.
MIGSOSUs løsninger skaber således en praksisnær og skalerbar infrastruktur, som er værdiskabende for både institutioner og individer: