Aarhus Universitets segl

Historier fra supplikprotokollerne

Her kan du læse tidligere udgaver af ugens historie fra supplikprotokollerne.

De er lagt op i rækkefølgen fra nyest til ældst, men du kan med fordel navigere på siden ved hjælp af overblikket til højre.

Uge 46: Om borgerskab og bagateller

Supplikprotokol 1750-1, s. 111, supplik nr. 212

Af Emilie Sandholm Kristensen

 

I 1750 indsendte en gruppe unge købmænd fra Christiania i Norge (nuværende Oslo) en supplik til kongen gennem Danske Kancelli med ønsket om at få frataget en købmand hans borgerskab. Kancelliet indhentede en erklæring fra den lokale stiftamtmand, der skrev at købmændene ”alleene af had sóger at faae casseret […] denne Bagatelle Sag”.

Købmændenes supplik omhandlede købmanden Ole Arnesen, der, efter 10 års borgerskab som høker (dvs. mindre handelsmand)[1] og skipper, i 1749 opnåede borgerskab som købmand med opbakning fra både magistraten og byens tolv mænd.[2] De skrev ind for at få ”tilbagekalde[t] og cassere[t]” Arnesens borgerbrev, som bekræftede hans borgerskab som købmand. Deres argument var at Arnesen ikke levede op til kravene i byens privilegiers 13. artikel.

Christiania fik i 1749 forundt nye privilegier[3], hvilket blandt andet betød, at der kom nye krav og regler til erhvervet som købmænd. Den 13. artikel heri bestemte, at man både skulle eje 500 rigsdaler, og have arbejdet i Christiania som dreng ved en købmand i syv år samt som karl i 3 år, eller som dreng andetsteds og 5 år som karl i Christiania, førend man kunne få borgerskab som købmand.[4] Arnesen søgte om borgerskab efter de nye privilegier var trådt i kraft.

De unge købmænd argumenterede i supplikken for, at Arnesen ikke havde været i tjeneste som hverken dreng eller karl hos nogen Christianiske købmænd, men i stedet siden 1739 havde haft borgerskab som høker og skipper, hvilket ifølge dem nu var udtjent og ikke kunne bruges til at generhverve sig borgerskab som købmand gennem de nye privilegier.

Borgerskab var ikke noget hele befolkningen i kongeriget havde, men var noget man fik tildelt i kraft af sit erhverv som enten købmand eller håndværker. Borgerskab øgede den pågældendes status i samfundet og medførte særlige privilegier, og som borger befandt man sig i samfundets øverste sociale lag, hvilket gjorde det eftertragtet.[5] Læser man nogle af de mange supplikker om borgerskab i de danske supplikprotokoller er det tydeligt, at borgerskabets antal i byerne var nøje fastlagte. Det vil sige, at ofte kunne man kun få et borgerskab, hvis én afgik ved døden eller fik borgerskabet frataget, hvormed en plads åbnede op.[6]

Danske Kancelli fik til sagens bedømmelse en erklæring fra stiftamtmanden i Christiania. Han argumenterede for, at tre fornemme købmænd havde attesteret (betydning: bevidnet, autentificeret) for Arnesen, at han havde handelserfaring i længere tid end hvad byens nye privilegier foreskrev, og desuden levede op til kravet om de 500 rigsdaler og grundigt kendskab til erhvervet. På baggrund af disse attester valgte ikke alene stiftamtmanden, men også byens 12 mænd og magistraten at tildele Arnesen borgerskabet i 1749.

Den indhentede erklæring fra stiftamtmanden emmer af frustration og ærekrænkelse over, at de unge købmænd overhovedet satte spørgsmålstegn ved beslutningen om at tildele Arnesen borgerskab. Han beskrev, at supplikanterne bestod af 18 unge købmænd, ud af byens over 80, som på grund af had, havde indsendt supplikken. Samtidig italesatte stiftamtmanden også, at han selv og magistraten blev prostitueret (her forstået som vanære, latterliggøre eller udsættes for offentlig nedværdigelse)[7], når der rejstes tvivl ved deres afgørelse, som han fortsat mente var korrekt og indiskutabel. Han afskrev derfor supplikanternes sag som en ligegyldig bagatel:

” […] alleene af Had sóger at faae casseret, hvorved baade Stiftamtmanden or Magistraten i denne Bagattelle Sag blev prostitueret.”

Supplikanternes argumentation for at fjerne Arnesens borgerskab fuldstændigt giver, som stiftamtmanden også antydede i sin erklæring, indtryk af, at der var en vis foragt og had blandt de unge købmænd for Arnesen, men også andre købmænd, der ikke fulgte den slagne gang for at opnå borgerskab som købmand. Hvad disse holdninger kom af, kan man kun gisne om, men man kan forestille sig, at den interne konkurrence mellem handelsmænd, hvor man både konkurrerede om salg af varer såvel som en plads i borgerskabet, og faglig stolhed kan have drevet de unge købmænd til at skrive til kongen, trods de selv allerede havde borgerskab som købmænd.

Danske Kancelli og Conseillet fulgte stiftamtmandens erklæring og lod Ole Arnesen beholde sit borgerskab som købmand.

 


[1] Læs mere: ”Høker”, Holbergordbog, tilgået 15.10.2024, https://holbergordbog.dk/ordbog?query=h%C3%B8ker

[2] Christiania, nuværende Oslo, havde fra 1661 til 1922 en magistrat som var det højest udøvende organ i bystyret og fungerede som et byråd bestående af statsembedsmænd med titlerne magistrat præsident, borgmester og rådmand. I 1730 indførtes desuden en borgerrepræsentation bestående af 12 mænd fra byens borgerskab af en vis formue og indflydelse. De udvalgte mænd havde til opgave at rådgive magistraten. Læs mere: ”Magistraten”, Oslo Byleksikon, tilgået 15.10.2024,  https://oslobyleksikon.no/side/Magistraten; ”De 12 eligerede menn (borgerrepresentantene)”, Oslo Byleksikon, tilgået 15.10.2024, https://oslobyleksikon.no/side/De_12_eligerede_menn_(borgerrepresentantene)

[3] Confirmation og Forbedring paa Christianiæ Byes Privilegier 26. Sept. 1749, fundet i: Fogtman, Laurids. Kongelige Rescripter, Resolutioner og Collegialbreve for Danmark og Norge. Gyldendals Forlag, Kiøbenhavn, 1787. 201-217

[4] Ibid. 216-217

[5] Jensen, Mette Frisk og Koefoed, Nina Javette, ”Samfundets sociale struktur” Danmarkshistorien.dk. Tilgået 15.10.2024. https://danmarkshistorien.dk/perioder/enevaelde-1660-1814/samfundets-sociale-struktur

[6] Supplik eksempel: Det ses fx i supplik nr. 410 i supplikprotokollen fra 1758, hvor Christian Woltersen får bevilling på sin anmodning om at være den eneste maler i Ribe eller i supplik nr. 170 samme år, hvor Magistraten i Helsingør er splittet mellem at bevilge eller afskrive en ansøgning på at få borgerskab som købmand grundet byens gældende lavsregler.

[7] ”Prostituere”, Holbergordbog. Tilgået 15.10.2024. https://holbergordbog.dk/ordbog?query=prostituere

Uge 45: Om dølgsmål og strafudvikling

Supplikprotokol 1758, s. 399, Supplik nr. 199

Af Caroline Korsbjerg Rydahl Haugaard

 

I sommeren 1758 stod en ung pige fra Tjæreby overfor en skæbne værre end de flestes. Pigen, der hed Maren Olsdatter, havde begået en af tidens mest alvorlige forbrydelser. Maren var blevet gravid uden for ægteskabet og hun havde født barnet i dølgsmål. At føde i dølgsmål betød at føde i hemmelighed, og for sådan en forbrydelse lød straffen: ”miste hendes Hoved med Øxee og derefter settes paa Stage, samt Kroppen paa Retterstædet af Natmandenat nedgraves[1]. Med andre ord, Maren skulle henrettes for sin forbrydelse. Derfor blev der indsendt supplik på vegne af Maren i håbet om, at Kongen ville tage sagen til Højesteret, og forhåbentligt få ændret dommen.

Marens sag var først blevet behandlet ved herredsretten, hvor en lokal herredsfoged stod som øverste myndighed, og derefter ført videre til landstinget – en højere retsinstans, der dækkede en hel landsdel. Begge retsinstanser fastholdt dommen og Maren blev dømt i fuld overensstemmelse med Danske Lovs barske bestemmelser. Hun blev dømt i henhold til lovens 6. bog om misgerninger og 6. kapitel om manddrab, nærmere bestemt artikel 7 og 8, som fastslog:

 

6-6-7 "Letfærdige Qvindfolk, som deris Foster ombringe, skulle miste deris Hals, og deris Hovet sættis paa en Stage."[2]

6-6-8 "Vorder noget letfærdigt Qvindfolk med Barn, og med sin Barnefødsel i Dølsmaal omgaar, og ikke bruger de ordentlige beskikkede Midler, som hende og Fosteret i saadant Tilfald kunde betiene, og samme Barn borte bliver, eller paaskydis at være dødt født, eller i andre Maader forkommet, da skal hun agtis saasom hun sit Foster med Villie hafde ombragt."[3]

 

Maren blev anklaget for at have født et barn i dølgsmål og ikke sørget for dets overlevelse, hvilket i lovens øjne var ligestillet med forsætligt mord på barnet. Ifølge artikel 7 skulle kvinder, der med vilje dræbte deres foster, straffes med halshugning og som en brutal offentlig advarsel skulle deres hoveder sættes på en stage. Artikel 8, som Marens sag blev dømt under, fokuserede på de kvinder, der skjulte deres graviditet og ikke gjorde brug af de nødvendige midler til at sikre barnets overlevelse. Hvis barnet forsvandt eller blev fejlagtigt påstået at være dødfødt, blev kvinden betragtet som om hun med vilje havde taget barnets liv.

Marens dødsstraf var et symbol på den kriminelle handling og skulle være en offentlig advarsel til andre og i særdeleshed de letfærdige kvindfolk, der kunne risikere samme skæbne. Straffen afspejlede det strenge syn på dølgsmål i 1700-tallets Danmark, hvor letfærdige kvinders handling blev betragtet som en krænkelse af samfundets moral og orden.[4] Men hvad drev Maren til denne forbrydelse så forfærdelig, at hun fødte i dølgsmål og ifølge dommen, slog sit eget barn ihjel? For kvinder, der begik lejermål og blev gravide uden for ægteskabet, betød det ærestab. Mistede kvinden sin ære, mistede hun også sin status i samfundet, der var en forudsætning for alle sociale sammenhænge.[5]

Hvem der var faderen til Marens barn, ved vi ikke. Det var ikke usædvanligt i dølgsmålsager, at manden gled i baggrunden. Det kunne være besværligt at bevise hans faderskab til barnet, samt hvorvidt han havde kendskab til graviditeten. Kun hvis en mand officielt blev udlagt som barnefader, kunne han holdes ansvarlig for den seksuelle handling og straffes på lige fod med kvinden.[6] Det eneste der kunne bevise lejermål – ugiftes seksuelle forhold – var altså en graviditet. Altså blev forbrydelsen koblet til det uægte barns fødsel, som bevis for det seksuelle forhold.[7]

Efter herreds- og landstingsdommen, der stadfæstede dødsstraffen, blev der i 1758 indsendt en supplik på vegne af Maren. Det var Konferensråd og Amtmand de Løwenørn, der påtog sig opgaven at skrive for Maren. På dette tidspunkt blev en supplik sjældent sendt direkte fra borgeren selv, men i stedet gennem de lokale myndigheder. [8] I Marens tilfælde var det amtmanden, der skrev på hendes vegne. I supplikken fremgår det, at Maren ønskede at appellere sin dødsdom og derfor bad amtmanden om, at der blev udpeget en anklager til at føre sagen videre til Højesteret samt en forsvarer til at varetage Marens interesser. Afslutningsvist bemærkes det i Marens supplik, at dommen er vedlagt, og at sagen blev sendt videre til Kancelliet d. 2. august 1758, hvor de fornødne ordrer blev godkendt, samt til Conseillet[9] d. 3. august 1758, der ligeledes godkendte de nødvendige skridt i sagen.

Danske Lovs bestemmelser for fødsler i dølgsmål og fosterdrab stod klart og ubønhørlig: dødsstraf ved halshugning. Denne bestemmelse stod skriftligt uændret i lovgivningen gennem perioden. Dog skete der i praksis ændringer, der fik stor betydning for Maren og mange andre kvinder, der befandt sig i samme situation. Et reskript af 28. maj 1735 krævede, at alle dødsdomme skulle indsendes til Danske Kancelli. Her ville en kongelig resolution afgøre, hvorvidt dommen skulle eksekveres eller omstødes til anden straf, som eksempelvis tugthusarbejde.[10] Fra midten af 1700-tallet blev tugthusstraf mere almindeligt og det er muligt, at Marens sag blev sendt til kongen med den antagelse, at hendes straf ville blive mildnet.


[1] Supplikprotokol 1758, s.399, supplik nr. 199.

[2] Landsforeningen Krim, Danske Lovs 6. bog, 6. kapitel, 7. artikel: http://www.krim.dk/undersider/historiske-regler/danske-lov-6-bog.pdf

[3] Landsforeningen Krim, Danske Lovs 6. bog, 6. kapitel, 8. artikel: http://www.krim.dk/undersider/historiske-regler/danske-lov-6-bog.pdf

[4] Læs mere om regulering af seksuelle forhold uden for ægteskab i Danmark efter reformationen i Nina Javette Koefoed, Besovede Kvindfolk og ukærlige barnefædre. Køn, ret og sædelighed i 1700-tallets Danmark. Museum Tusculanums Forlag, 2008., s. 219

[5] Koefoed, Nina Javette, Besovede Kvindfolk og ukærlige barnefædre. Køn, ret og sædelighed i 1700-tallets Danmark. Museum Tusculanums Forlag, 2008., s. 112-113

[6] Koefoed, Nina Javette, Besovede Kvindfolk og ukærlige barnefædre. Køn, ret og sædelighed i 1700-tallets Danmark. Museum Tusculanums Forlag, 2008., s. 157

[7] Koefoed, Nina Javette, Besovede Kvindfolk og ukærlige barnefædre. Køn, ret og sædelighed i 1700-tallets Danmark.  Museum Tusculanums Forlag, 2008., s. 157

[8] Koefoed, Nina Javette, ”Mette Margrethe Rasmusdatters supplik til kongen, 2. september 1790”, Danmarkshistorien.dk: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/mette-margrethe-rasmusdatters-supplik-til-kongen-2-september-1790

[9] Kancelliet var et lov- og regeringskontor og Conseillet var en form for statsråd.

[10] Koefoed, Nina Javette, Besovede Kvindfolk og ukærlige barnefædre. Køn, ret og sædelighed i 1700-tallets Danmark.  Museum Tusculanums Forlag, 2008., s. 253

 

 

Uge 42: Om hor, religion og vurdering af straf

Supplikprotokol 1758, s. 195, Supplik nr. 650

Af Line Keller Jensen

 

I 1758 indsendte generalløjtnant Kaltenborn en supplik til Kancelliet for at forhøre sig om, hvordan han skulle dømme i en sag, hvor en gift jødisk kvinde var blevet gravid med en kristen musketer.

Sagen omhandlede det seksuelle forhold mellem den jødiske kvinde Frogel Feifus (skrives også Vogel Feyfus i supplikprotokollen) og den kristne musketer Samuel Reich, der havde resulteret i graviditet. Generalløjtnant Kaltenborn har formentlig været musketeren Samuels overordnede og skulle derfor vurdere sagen, til hvilket han behøvede Kancelliets beslutning. Frogel var 20 år tidligere blevet gift i Holland med den jødiske mand Baruch. Ifølge generalløjtnant Kaltenborn havde Frogel fortalt, at Baruch var død i Berlin et halvt år tidligere, og at hun derfor havde været enke, da hun indledte det seksuelle forhold til musketeren Samuel. Frogel tilføjede endda, at de kun havde indledt det seksuelle forhold under løfte om ægteskab. Generalløjtnant Kaltenborn var imidlertid skeptisk over for Frogels forklaring, da hun efter sigende hverken kunne bevise mandens død eller huske hvem, der havde fortalt hende om det. Frogel havde nemlig siden 1756 efter kongelig befaling opholdt sig i Garnisonskirken, der lå tæt på Citadellet i København under garnisonspræsten Hr. Gises forvaring. Frogel ønskede at modtage undervisning her for at konvertere til kristendommen. I løbet af sin undervisning fik Frogel både kost og logi af Garnisonskirken. Garnisonskirken blev, som navnet antyder, benyttet af garnisonerne fra Citadellet[1] og har formentlig været hvor Frogel mødte musketeren Samuel.

Generalløjtnant Kaltenborn var i tvivl om, hvorledes han skulle håndtere Frogel og Samuels forseelse, og han henvendte sig derfor til Danske Kancelli med følgende anmodning: ”hvorleedes med denne Jödinde efter det af hende begangne Horerie eller Leyermaal skal for holdes, samt hvad der med Mousqueteeren, der har levet i Útúgt med hende, skal foretages.”

Med andre ord var generalløjtnant Kaltenborn i tvivl om, hvorvidt deres forseelse bestod i hor eller lejermål alt efter om Frogels mand endnu levede. Dette havde nemlig stor betydning for, hvilken straf de skulle modtage. I Danske Lov fremgår det i 6. bog, 1. Kapitel 24. artikel (6.1.24), at hor straffes første gang på ”Gods eller formue” anden gang ”strax forvisis af Landet” og tredje gang at ”miste sit Hoved” som mand eller ”druknis” som kvinde.  Lejermål straffedes derimod ifølge 13. kapitel 6. artikel (6.13.6) med bøder og kirkelig disciplin.

Derfor var det også vigtigt både at finde ud af om Frogel var enke, samt om parret havde planer om ægteskab. Hvis det seksuelle forhold var indgået under ægteskabsløfte, ville straffen for lejermål nemlig nedsættes betydeligt. Generalløjtnant Kaltenborn fremhævede tydeligt i supplikken til Kancelliet, at Garnisonskirkens biskop, samt flere af kirkens forstandere havde forklaret Frogel, at hendes kristne undervisning ikke betød, at hun blev skilt fra sin jødiske mand. Dette understreger, at generalløjtnant Kaltenborn ikke havde tiltro til Frogels forklaring om mandens død, men slog det hen som en desperat bortforklaring.

Da Kancelliet modtog generalløjtnant Kaltenborns supplik, indhentede de en erklæring fra biskop Harboe, der beskrev Frogel som en hykler, der på ingen måde levede op til den kristne levemåde, som hun blev undervist i. Han mistænkte endvidere at ”da hendes Mand reiste bort, Gifte-Sygen vel har været én af de Hoved Aarsager, der har drevet hende til at anmælde sig til undervisning i det hun meente, at hun derved var skildt fra sin Mand”

Men hvorfor mente Frogel, at hendes konvertering og undervisning automatisk ville betyde en skilsmisse fra sin jødiske mand? Der kan være flere grunde til dette, men den skarpe opdeling mellem jøder og kristne i 1700-tallets samfund kan være en af forklaringerne på hendes antagelse. Intim kontakt mellem jøder og kristne var forbudt og blev straffet hårdere end anden ulovlig seksuel omgang mellem ugifte.[2] Om Frogel reelt troede, at hun ved at blive undervist i kristendommen ville blive skilt fra sin jødiske mand eller om det blev en forklaring efterfølgende, fremgår dog ikke af sagen. Ikke desto mindre kom netop opdelingen mellem jøder og kristne til at spille en central rolle for sagens udfald. I vurderingen af Samuels straf refererede biskoppen til det kongelige reskript [kongelig ordre] af 6. august 1734. Biskoppen skrev, at ”dersom nogen Jøde beligger et Christen Qvind-Folck, saa vil H: Majt selv have sig forbeholden, samme derfor med tilstreckeligere Straf, end andre ellers efter Loven ansees, at belægge.” På baggrund heraf argumenteredes for, at Samuel fortjente en hårdere straf, fordi han som kristen havde indledt et seksuelt forhold til en jødisk kvinde. Biskoppen anbefalede derfor, at Samuel skulle arbejde i Fæstningen eller Citadellet på ubestemt tid. Denne straf ses ofte i forbindelse med alvorlige forbrydelser, idet arbejdet i Fæstningen var hårdt fysisk arbejde, hvor mange endte med at dø, inden de blev løsladt.[3]

Biskoppen mente ligeledes, at Frogel fortjente en hårdere straf, fordi han mistænkte hende for at have misbrugt den kristne undervisning som undskyldning for at kunne blive skilt fra sin jødiske mand, der tidligere var rejst fra hende. Biskoppen henviste derfor til en tidligere sag, hvor han mente, at kongen havde udvist en særlig retfærdighed. Denne sag handlede om en jødisk kvinde, der undervejs i sin undervisning i kristendommen havde begået lejermål og dermed havde forbrudt sig mod det hun netop selv modtog undervisning i. Denne kvinde blev efter kongelig befaling sat i Børnehuset. Børnehuset var en institution, hvor uartige børn og kvinder kunne indsættes til arbejde og undervisning for at (gen)opdrage dem som gode kristne.[4]

Biskoppen refererede til denne tidligere sag, for at understrege at Frogels forseelse var alvorligere grundet hendes bestående jødiske ægteskab, som derfor også burde medføre en hård straf som landsforvisning. Ikke desto mindre endte biskoppen dog med at anbefale, at Frogel skulle indsættes i Børnehuset med henvisning til, at Frogels sjæl endnu stod til at frelse, hvis hun lod sig undervise og døbe i Børnehuset. Han uddybede dog, at Frogel ikke skulle regne med at blive sat på fri fod igen, men skulle forblive i Børnehuset. Biskoppens endelige vurdering er også interessant, fordi den belyser, hvordan han talte for, at staten havde et ansvar for Frogels opdragelse i den kristne tro og deraf hendes sjæls frelse. Derfor mente han, at de skulle lade hende indsætte i Børnehuset frem for blot at landsforvise hende.

Kancelliet fulgte begge biskoppens anbefalinger og indsatte Frogel i Børnehuset på livstid, mens Samuel blev indsat i fæstningen på ubestemt tid. Deres (og det ufødte barns) videre skæbner ved vi desværre ikke mere om.

Frogel og Samuels sag er en sørgelig historie, der dog belyser mange aspekter af 1700-tallets samfund, herunder vigtigheden af sekundære autoriteter (her biskoppen) i Kancelliets vurdering af specifikke sager - der blev altså indhentet erklæringer, som (i dette tilfælde) bestemte de involveredes skæbner. Desuden er sagen et interessant indblik i forholdet mellem jøder og kristne i det danske samfund, og hvilke konsekvenser dette havde for samfundets almindelige borgere. Sidst men ikke mindst er sagen dog også udtryk for, at autoriteterne i samfundet anså, eller i alt fald argumenterede for, et ansvar for borgernes kristne (gen)opdragelse, selv hvis de tidligere havde været jøder og/eller havde forbrudt sig mod samfundets love.

 


[1] Læs mere om Garnisonskirken her: Nationalmuseet, Danmarks kirker, Garnisonskirken. I, bind 3 (1966-72)

Side: 153 – 338 http://danmarkskirker.natmus.dk/koebenhavn-by/garnisonskirken/

[2] Martin Schwarz Lausten, Oplysning i kirke og synagoge, Akademisk Forlag, 2002., s. 219-221

[3] Man kan læse mere om de første fængsler og fæstningsarbejde i bl.a.: Johan Heinsen, Det første fængsel. 100 danmarkshistorier, Aarhus Universitetsforlag, 2018; Johan Heinsen, ”Historicizing Extramural Convict Labour: Trajectories and Transistions in Early Modern Europe” i IRSH 66, 2021, 111-133 eller Fr. Stuckenberg, Fængselsvæsenet i Danmark: en historisk skildring, G. E. C. Gad, København, 1893-1896.

[4] Læs mere om Børnehuset i bl.a. Anette Larner, ”Faderlig opdragelsesanstalt på vand og brød”, Lumen, Publikationer, Reformationsbloggen, 09.08.2017, https://lumen.au.dk/publikationer/nyheder/nyhed/artikel/faderlig-opdragelsesanstalt-paa-vand-og-broed

 

 

Uge 41: Om lejermål, incest og kristen opdragelse

Supplikprotokol 1750-1, s. 35, supplik nr. 12 

Af Nina Javette Koefoed

 

Lars Abrahamsen fra Gran i Norge indsendte i 1750 supplik til kongen. Eller rettere, hans stiftsamtmand gjorde på hans vegne. Året før var Lars Abrahamsen blevet dømt til halshugning og begravelse i uindviet jord. Nu skrev han til Kongen i håbet om, at denne enten ville formilde hans straf eller lade den komme for Højesteret. Stiftamtmanden bad om at Kongen ville ændre dommen uden at den skulle for Højesteret, fordi han ville skåne befolkningen for de udgifter, der var forbundet med at sagen kørte her. Det havde han ikke held med og sagen blev efterfølgende indstævnet for Højesteret.

Lars Abrahamsens forbrydelse bestod i at han havde gjort to kvinder gravide. Ugiftes seksuelle forhold kaldte man lejermål. De havde været strafbare for både manden og kvinden siden 1617. Ifølge Danske Lov fra 1683 blev lejermål straffet med høje bøder og åbenbart skrifte første og anden gang (Danske Lov 6-13-1). Tredje gang skulle kvinden straffes ved kag’en, en ærekrænkende piskestraf og manden med fængsel eller anden høj straf.[1]

De to kvinder som Lars Abrahamsen havde gjort gravide, Anna MadsDatter og Kari MadsDatter, var imidlertid søstre, og det var en kraftigt skærpende omstændighed. Dommen henviste til Danske Lov 6-13-14, der handlede om seksuelle forhold i de forbudte led, altså blodskam eller incest. Ægteskab med beslægtede eller besvogrede var forbudt til og med fjerde led, men nogle forhold var mere forbudt en andre. Kongen kunne give tilladelse til ægteskab mellem beslægtede og besvogrede i tredje og fjerde led, fordi det ikke var direkte forbudt ifølge Guds Lov. Men de forhold, der blev kategoriseret som blodskam i 3. mosebog 18,16-18, kunne kongen ikke tillade. Kongens lov var ikke hævet over Guds lov.[2]

Den kristne forståelse af ægteskabet byggede på at mand og kvinde blev ét kød. Derfor var ægtefællens slægt lige så forbudt som egen slægt – og Lars Abrahamsens forbrydelse blev derfor sidestillet med hvis han havde gjort sin egen søster gravid. Det er formentlig i det lys man skal læse hans argumenter for en formildelse af straffen. Når han skriver, at han ikke har tænkt sig at gifte sig med nogen af søstrene, er det ikke nødvendigvis kun fordi han gerne vil smutte fra begge kvinderne. Ved at afvise ægteskab understreger han også, at han ikke er blevet forenet af Gud med nogen af dem. I den optik har han dermed ikke begået incest, men ’kun’ lejermål 2 gange.

Mindst lige så interessant er det at Lars Abrahamsen henviser til sin manglende kristne tro, der gjorde at han ikke var opmærksom på alvoren af sin forbrydelse. I et samfund med tvungen konfirmation, en lovgivning, der i det store hele sigtede mod at sikre at Guds Lov blev overholdt og hvor Biblen var grundlaget for forståelse af forbrydelser og strafudmåling, skulle man tro at det var et argument, der kunne give bagslag. Min forskning i behandlingen af ulydige børn i 1700-tallet tyder imidlertid på, at ansvaret for den manglende kristne opdragelse ikke automatisk faldt tilbage på synderen selv, men blev placeret hos forældre eller husbond, der havde haft ansvaret for at sikre den kristne opdragelse.[3] Noget kunne tyde på Lars Abrahamsen i sin supplik trækker på en kulturel forståelse af, at dem med ansvaret for hans religiøse opdragelse havde svigtet ham og ikke levet op til deres forpligtelser, når han ikke forstod implikationerne af sin forbrydelse.

 

 


[1] Læs mere om regulering af seksuelle forhold uden for ægteskab i Danmark efter reformationen i Nina Koefoed, Besovede kvindfolk og ukærlige barnefædre. Køn, ret og sædelighed i 1700-tallets Danmark. Museum Tusculanum Press, 2008

[2] Nina Koefoed, ”Motiverne bag enevældens ægteskabslovgivning”, Historie, 1998, 1. 42-66

[3] Læs mere om ulydige børn og ansvaret for deres opdragelse bl.a. i Nina Koefoed, ”I Trust You with My Child: Parental Attitudes to Local Authorities in Cases of Disobedient Children in 18th Century Denmark”, Journal of Historical Sociology, 33,4. 489-504.