Aarhus Universitets segl

Historier fra supplikprotokollerne

Her kan du læse tidligere udgaver af ugens historie fra supplikprotokollerne.

De er lagt op i rækkefølgen fra nyest til ældst, men du kan med fordel navigere på siden ved hjælp af overblikket til højre.

Uge 42: Om hor, religion og vurdering af straf

Supplikprotokol 1758, s. 195, Supplik nr. 650

Af Line Keller Jensen

I 1758 indsendte generalløjtnant Kaltenborn en supplik til Kancelliet for at forhøre sig om, hvordan han skulle dømme i en sag, hvor en gift jødisk kvinde var blevet gravid med en kristen musketer.

Sagen omhandlede det seksuelle forhold mellem den jødiske kvinde Frogel Feifus (skrives også Vogel Feyfus i supplikprotokollen) og den kristne musketer Samuel Reich, der havde resulteret i graviditet. Generalløjtnant Kaltenborn har formentlig været musketeren Samuels overordnede og skulle derfor vurdere sagen, til hvilket han behøvede Kancelliets beslutning. Frogel var 20 år tidligere blevet gift i Holland med den jødiske mand Baruch. Ifølge generalløjtnant Kaltenborn havde Frogel fortalt, at Baruch var død i Berlin et halvt år tidligere, og at hun derfor havde været enke, da hun indledte det seksuelle forhold til musketeren Samuel. Frogel tilføjede endda, at de kun havde indledt det seksuelle forhold under løfte om ægteskab. Generalløjtnant Kaltenborn var imidlertid skeptisk over for Frogels forklaring, da hun efter sigende hverken kunne bevise mandens død eller huske hvem, der havde fortalt hende om det. Frogel havde nemlig siden 1756 efter kongelig befaling opholdt sig i Garnisonskirken, der lå tæt på Citadellet i København under garnisonspræsten Hr. Gises forvaring. Frogel ønskede at modtage undervisning her for at konvertere til kristendommen. I løbet af sin undervisning fik Frogel både kost og logi af Garnisonskirken. Garnisonskirken blev, som navnet antyder, benyttet af garnisonerne fra Citadellet[1] og har formentlig været hvor Frogel mødte musketeren Samuel.

Generalløjtnant Kaltenborn var i tvivl om, hvorledes han skulle håndtere Frogel og Samuels forseelse, og han henvendte sig derfor til Danske Kancelli med følgende anmodning: ”hvorleedes med denne Jödinde efter det af hende begangne Horerie eller Leyermaal skal for holdes, samt hvad der med Mousqueteeren, der har levet i Útúgt med hende, skal foretages.”

Med andre ord var generalløjtnant Kaltenborn i tvivl om, hvorvidt deres forseelse bestod i hor eller lejermål alt efter om Frogels mand endnu levede. Dette havde nemlig stor betydning for, hvilken straf de skulle modtage. I Danske Lov fremgår det i 6. bog, 1. Kapitel 24. artikel (6.1.24), at hor straffes første gang på ”Gods eller formue” anden gang ”strax forvisis af Landet” og tredje gang at ”miste sit Hoved” som mand eller ”druknis” som kvinde.  Lejermål straffedes derimod ifølge 13. kapitel 6. artikel (6.13.6) med bøder og kirkelig disciplin.

Derfor var det også vigtigt både at finde ud af om Frogel var enke, samt om parret havde planer om ægteskab. Hvis det seksuelle forhold var indgået under ægteskabsløfte, ville straffen for lejermål nemlig nedsættes betydeligt. Generalløjtnant Kaltenborn fremhævede tydeligt i supplikken til Kancelliet, at Garnisonskirkens biskop, samt flere af kirkens forstandere havde forklaret Frogel, at hendes kristne undervisning ikke betød, at hun blev skilt fra sin jødiske mand. Dette understreger, at generalløjtnant Kaltenborn ikke havde tiltro til Frogels forklaring om mandens død, men slog det hen som en desperat bortforklaring.

Da Kancelliet modtog generalløjtnant Kaltenborns supplik, indhentede de en erklæring fra biskop Harboe, der beskrev Frogel som en hykler, der på ingen måde levede op til den kristne levemåde, som hun blev undervist i. Han mistænkte endvidere at ”da hendes Mand reiste bort, Gifte-Sygen vel har været én af de Hoved Aarsager, der har drevet hende til at anmælde sig til undervisning i det hun meente, at hun derved var skildt fra sin Mand”

Men hvorfor mente Frogel, at hendes konvertering og undervisning automatisk ville betyde en skilsmisse fra sin jødiske mand? Der kan være flere grunde til dette, men den skarpe opdeling mellem jøder og kristne i 1700-tallets samfund kan være en af forklaringerne på hendes antagelse. Intim kontakt mellem jøder og kristne var forbudt og blev straffet hårdere end anden ulovlig seksuel omgang mellem ugifte.[2] Om Frogel reelt troede, at hun ved at blive undervist i kristendommen ville blive skilt fra sin jødiske mand eller om det blev en forklaring efterfølgende, fremgår dog ikke af sagen. Ikke desto mindre kom netop opdelingen mellem jøder og kristne til at spille en central rolle for sagens udfald. I vurderingen af Samuels straf refererede biskoppen til det kongelige reskript [kongelig ordre] af 6. august 1734. Biskoppen skrev, at ”dersom nogen Jøde beligger et Christen Qvind-Folck, saa vil H: Majt selv have sig forbeholden, samme derfor med tilstreckeligere Straf, end andre ellers efter Loven ansees, at belægge.” På baggrund heraf argumenteredes for, at Samuel fortjente en hårdere straf, fordi han som kristen havde indledt et seksuelt forhold til en jødisk kvinde. Biskoppen anbefalede derfor, at Samuel skulle arbejde i Fæstningen eller Citadellet på ubestemt tid. Denne straf ses ofte i forbindelse med alvorlige forbrydelser, idet arbejdet i Fæstningen var hårdt fysisk arbejde, hvor mange endte med at dø, inden de blev løsladt.[3]

Biskoppen mente ligeledes, at Frogel fortjente en hårdere straf, fordi han mistænkte hende for at have misbrugt den kristne undervisning som undskyldning for at kunne blive skilt fra sin jødiske mand, der tidligere var rejst fra hende. Biskoppen henviste derfor til en tidligere sag, hvor han mente, at kongen havde udvist en særlig retfærdighed. Denne sag handlede om en jødisk kvinde, der undervejs i sin undervisning i kristendommen havde begået lejermål og dermed havde forbrudt sig mod det hun netop selv modtog undervisning i. Denne kvinde blev efter kongelig befaling sat i Børnehuset. Børnehuset var en institution, hvor uartige børn og kvinder kunne indsættes til arbejde og undervisning for at (gen)opdrage dem som gode kristne.[4]

Biskoppen refererede til denne tidligere sag, for at understrege at Frogels forseelse var alvorligere grundet hendes bestående jødiske ægteskab, som derfor også burde medføre en hård straf som landsforvisning. Ikke desto mindre endte biskoppen dog med at anbefale, at Frogel skulle indsættes i Børnehuset med henvisning til, at Frogels sjæl endnu stod til at frelse, hvis hun lod sig undervise og døbe i Børnehuset. Han uddybede dog, at Frogel ikke skulle regne med at blive sat på fri fod igen, men skulle forblive i Børnehuset. Biskoppens endelige vurdering er også interessant, fordi den belyser, hvordan han talte for, at staten havde et ansvar for Frogels opdragelse i den kristne tro og deraf hendes sjæls frelse. Derfor mente han, at de skulle lade hende indsætte i Børnehuset frem for blot at landsforvise hende.

Kancelliet fulgte begge biskoppens anbefalinger og indsatte Frogel i Børnehuset på livstid, mens Samuel blev indsat i fæstningen på ubestemt tid. Deres (og det ufødte barns) videre skæbner ved vi desværre ikke mere om.

Frogel og Samuels sag er en sørgelig historie, der dog belyser mange aspekter af 1700-tallets samfund, herunder vigtigheden af sekundære autoriteter (her biskoppen) i Kancelliets vurdering af specifikke sager - der blev altså indhentet erklæringer, som (i dette tilfælde) bestemte de involveredes skæbner. Desuden er sagen et interessant indblik i forholdet mellem jøder og kristne i det danske samfund, og hvilke konsekvenser dette havde for samfundets almindelige borgere. Sidst men ikke mindst er sagen dog også udtryk for, at autoriteterne i samfundet anså, eller i alt fald argumenterede for, et ansvar for borgernes kristne (gen)opdragelse, selv hvis de tidligere havde været jøder og/eller havde forbrudt sig mod samfundets love.

 


[1] Læs mere om Garnisonskirken her: Nationalmuseet, Danmarks kirker, Garnisonskirken. I, bind 3 (1966-72)

Side: 153 – 338 http://danmarkskirker.natmus.dk/koebenhavn-by/garnisonskirken/

[2] Martin Schwarz Lausten, Oplysning i kirke og synagoge, Akademisk Forlag, 2002., s. 219-221

[3] Man kan læse mere om de første fængsler og fæstningsarbejde i bl.a.: Johan Heinsen, Det første fængsel. 100 danmarkshistorier, Aarhus Universitetsforlag, 2018; Johan Heinsen, ”Historicizing Extramural Convict Labour: Trajectories and Transistions in Early Modern Europe” i IRSH 66, 2021, 111-133 eller Fr. Stuckenberg, Fængselsvæsenet i Danmark: en historisk skildring, G. E. C. Gad, København, 1893-1896.

[4] Læs mere om Børnehuset i bl.a. Anette Larner, ”Faderlig opdragelsesanstalt på vand og brød”, Lumen, Publikationer, Reformationsbloggen, 09.08.2017, https://lumen.au.dk/publikationer/nyheder/nyhed/artikel/faderlig-opdragelsesanstalt-paa-vand-og-broed

Uge 41: Om lejermål, incest og kristen opdragelse

Supplikprotokol 1750-1, s. 35, supplik nr. 12 

Af Nina Javette Koefoed

Lars Abrahamsen fra Gran i Norge indsendte i 1750 supplik til kongen. Eller rettere, hans stiftsamtmand gjorde på hans vegne. Året før var Lars Abrahamsen blevet dømt til halshugning og begravelse i uindviet jord. Nu skrev han til Kongen i håbet om, at denne enten ville formilde hans straf eller lade den komme for Højesteret. Stiftamtmanden bad om at Kongen ville ændre dommen uden at den skulle for Højesteret, fordi han ville skåne befolkningen for de udgifter, der var forbundet med at sagen kørte her. Det havde han ikke held med og sagen blev efterfølgende indstævnet for Højesteret.

Lars Abrahamsens forbrydelse bestod i at han havde gjort to kvinder gravide. Ugiftes seksuelle forhold kaldte man lejermål. De havde været strafbare for både manden og kvinden siden 1617. Ifølge Danske Lov fra 1683 blev lejermål straffet med høje bøder og åbenbart skrifte første og anden gang (Danske Lov 6-13-1). Tredje gang skulle kvinden straffes ved kag’en, en ærekrænkende piskestraf og manden med fængsel eller anden høj straf.[1]

De to kvinder som Lars Abrahamsen havde gjort gravide, Anna MadsDatter og Kari MadsDatter, var imidlertid søstre, og det var en kraftigt skærpende omstændighed. Dommen henviste til Danske Lov 6-13-14, der handlede om seksuelle forhold i de forbudte led, altså blodskam eller incest. Ægteskab med beslægtede eller besvogrede var forbudt til og med fjerde led, men nogle forhold var mere forbudt en andre. Kongen kunne give tilladelse til ægteskab mellem beslægtede og besvogrede i tredje og fjerde led, fordi det ikke var direkte forbudt ifølge Guds Lov. Men de forhold, der blev kategoriseret som blodskam i 3. mosebog 18,16-18, kunne kongen ikke tillade. Kongens lov var ikke hævet over Guds lov.[2]

Den kristne forståelse af ægteskabet byggede på at mand og kvinde blev ét kød. Derfor var ægtefællens slægt lige så forbudt som egen slægt – og Lars Abrahamsens forbrydelse blev derfor sidestillet med hvis han havde gjort sin egen søster gravid. Det er formentlig i det lys man skal læse hans argumenter for en formildelse af straffen. Når han skriver, at han ikke har tænkt sig at gifte sig med nogen af søstrene, er det ikke nødvendigvis kun fordi han gerne vil smutte fra begge kvinderne. Ved at afvise ægteskab understreger han også, at han ikke er blevet forenet af Gud med nogen af dem. I den optik har han dermed ikke begået incest, men ’kun’ lejermål 2 gange.

Mindst lige så interessant er det at Lars Abrahamsen henviser til sin manglende kristne tro, der gjorde at han ikke var opmærksom på alvoren af sin forbrydelse. I et samfund med tvungen konfirmation, en lovgivning, der i det store hele sigtede mod at sikre at Guds Lov blev overholdt og hvor Biblen var grundlaget for forståelse af forbrydelser og strafudmåling, skulle man tro at det var et argument, der kunne give bagslag. Min forskning i behandlingen af ulydige børn i 1700-tallet tyder imidlertid på, at ansvaret for den manglende kristne opdragelse ikke automatisk faldt tilbage på synderen selv, men blev placeret hos forældre eller husbond, der havde haft ansvaret for at sikre den kristne opdragelse.[3] Noget kunne tyde på Lars Abrahamsen i sin supplik trækker på en kulturel forståelse af, at dem med ansvaret for hans religiøse opdragelse havde svigtet ham og ikke levet op til deres forpligtelser, når han ikke forstod implikationerne af sin forbrydelse.

 

 


[1] Læs mere om regulering af seksuelle forhold uden for ægteskab i Danmark efter reformationen i Nina Koefoed, Besovede kvindfolk og ukærlige barnefædre. Køn, ret og sædelighed i 1700-tallets Danmark. Museum Tusculanum Press, 2008

[2] Nina Koefoed, ”Motiverne bag enevældens ægteskabslovgivning”, Historie, 1998, 1. 42-66

[3] Læs mere om ulydige børn og ansvaret for deres opdragelse bl.a. i Nina Koefoed, ”I Trust You with My Child: Parental Attitudes to Local Authorities in Cases of Disobedient Children in 18th Century Denmark”, Journal of Historical Sociology, 33,4. 489-504.