Sætningsanalyse er et vigtigt redskab til at forstå et sprogs syntaks, altså hvordan man danner sætninger. I sætningsanalyse kigger man på de forskellige led i en sætning og ikke på de enkelte ord. Når man analyserer en sætning, identificerer man de sætningsled som blev præsenteret under ordstilling.
Der findes flere måder at analyse en kinesisk sætning på. På det første analyseniveau inddeles sætningen typisk enten i subjekt og prædikat eller topic og comment.
Subjekt og prædikat 主谓句 zhǔ-wèijù
Ifølge en subjekt-prædikat tilgang skal en kinesisk sætning et indeholde et subjekt og et prædikat for at være en fuldstændig sætning. Mangler enten subjekt eller prædikat, er sætningen ufuldstændig. Subjektet (grundleddet) er den, der handler, bliver eller er et eller andet. Prædikatet er det, der fortælles om subjektet, det vil sige hele sætningen med undtagelse af subjektet. I denne analyse model skal subjektet stå foran prædikatet:
他 | 是学生 |
Tā | shì xuésheng |
Han | er studerende |
S | P |
I sætningen er ”他/tā/han” den, som sætningen fortæller om, altså subjektet. ”是学生/shì xuésheng/er studerende” er det, der fortælles om subjektet, altså prædikatet.
På dansk er kernen i et prædikat sætningens verballed. På kinesisk kan kernen i et prædikat også være andet end et verbum og man skelner mellem forskellige typer af prædikater.
Verbalt prædikat (verbum-objekt prædikat) (VP) | 动词谓语句 | Dòngcí wèiyǔjù |
Adjektivisk prædikat (AP) | 形容词谓语句 | Xíngróngcí wèiyǔjù |
Nominalt prædikat (NP) | 名词谓语句 | Míngcí wèiyǔjù |
Subjekt prædikat-prædikat (SPP) | 主谓谓语句 | Zhǔ-wèi wèiyǔjù |
Ikke subjekt-prædikat sætninger (ISP) | 非主谓句 | Fēi zhǔ-wèijù |
Et verbalt prædikat er et prædikat, hvor kernen er et verballed. Det kaldes også for et verbum-objekt prædikat, da et objekt, som i eksempel to og tre, kan være en del af prædikatet:
他 | 是学生 |
Tā | shì xuésheng |
Han | er studerende |
S | VP |
他 | 吃中国菜 |
Tā | chī Zhōngguó cài |
Han | spiser kinesisk mad |
S | VP |
她 | 会说中文 |
Tā | huì shuō Zhōngwén |
Hun | kan tale kinesisk |
S | VP |
Et adjektivisk prædikat er et prædikat, hvor kernen er et adjektiv. Modsat på dansk kan adjektiver på kinesisk stå alene som prædikat. Det vil sige, at adjektiver kan stå alene som den del af en sætning, der beskriver sætningens subjekt. Der skal derfor ikke tilføjes verber med betydningen "at have" eller "at være" foran adjektivet, som man gør på dansk:
他 | 很忙 |
Tā | hěn máng |
Han | har travlt |
S | AP |
她 | 很漂亮 |
Tā | hěn piàoliang |
Hun | er smuk |
S | AP |
Et nominalt prædikat er et prædikat, hvor kernen er et substantiv. I et nominalt prædikat indgår der hverken et verballed eller et adjektiv som kerne. Denne prædikatstype anvendes især i sætningen om datoer, tid, beløb, alder m.v.:
今天 | 星期三 |
jintiān | xīngqīsān |
I dag | onsdag |
S | NP |
他 | 二十二岁 |
Tā | èrshí'èr suì |
Han | 22 år |
S | NP |
裤子 | 五百元 |
Kùzi | wǔbái yuán |
Bukserne | 500 yuan |
S | NP |
现在 | 八点钟 |
Xiànzài | bā diǎnzhōng |
Nu | klokken otte |
S | NP |
En sætning med et nominalt prædikat kan omskrives til en sætning med et verbalt prædikat ved hjælp af verbet 是/shì/at være:
今天 | 是星期三 |
jintiān | shì xīngqīsān |
I dag | er onsdag |
S | VP |
他 | 是二十二岁 |
Tā | shì èrshí'èr suì |
Han | er 22 år |
S | VP |
Hvis en sætning med nominalt prædikat benægtes, medtages verbet 是/shì/at være, og prædikatet bliver derfor et verbalt prædikat:
今天 | 不是星期三 |
Jintiān | bù shì xīngqīsān |
I dag | er ikke onsdag |
S | VP |
他 | 不是二十二岁 |
Tā | bù shì èrshí'èr suì |
Han | er ikke 22 år |
S | VP |
I en subjekt prædikat-prædikat sætning består prædikatet af både et subjekt og et prædikat. Det vil sige, prædikatet er i sig selv en fuldstændig sætning:
我 | 工作很忙 |
Wǒ | gōngzuò hěn máng |
Jeg | arbejde travlt |
S | PP |
老师 | 他是中国人 |
Lǎoshī | tā shì Zhōngguórén |
Læreren | han er kineser |
S | PP |
Prædikatet i begge eksempler kan igen opdeles i et nyt subjekt og prædikat. I det første eksempel er det nye prædikat et adjektivisk prædikat og i det andet eksempel er det et verbalt prædikat:
工作 | 很忙 |
Gōngzuò | hěn máng |
Arbejde | travlt |
S | AP |
他 | 是中国人 |
Tā | shì Zhōngguórén |
S | VP |
En ikke subjekt-prædikat sætning kaldes også en tom sætning, da det er en ufuldstændig sætning, som mangler enten subjekt eller prædikat. Denne type sætning består af et enkelt ord eller udsagn uden subjekt-prædikat struktur. Der er ofte tale om et enkelt ord eller en ufuldstændig sætning, som er forståelig i den kontekst den ytres:
好! | Hǎo! | Godt! |
谁? | Shéi? | Hvem |
我的书呢? | Wǒ de shū ne? | Hvad med min bog? |
中文学生 | Zhōngwén xuésheng | Kinesisk studerende |
En ikke subjekt-prædikat sætning kan også have underforstået subjekt: | ||
很忙 | Hěn máng | Travlt |
学中文 | Xué Zhōngwén | Studerer kinesisk |
En ikke subjekt-prædikat sætning kan desuden være en imperativ sætning: | ||
吃! | Chī! | Spis! |
请坐! | Qǐng zuò! | Sid ned! |
Når man analyserer en kinesisk sætning ved hjælp af subjekt-prædikat modellen, begynder man med at opdele sætningen i et subjekt og et prædikat. I denne analysemodel skal subjektet placeres foran prædikatet.
I dansk sætningsanalyse er der en tæt forbindelse mellem subjekt og verballed i en sætning. Verballedet angiver en handling, tilstand eller proces og subjektet er den eller det, der handler, er eller bliver et eller andet. Sådan er det ikke i kinesisk sætningsanalyse, hvor subjektet har en betydningsmæssig (semantisk), men ikke nødvendigvis en syntaktisk relation til prædikatet.
Det logiske subjekt i en sætning, altså den, der handler, er eller bliver et eller andet, er derfor ikke nødvendigvis det grammatiske subjekt i en sætning:
现在 | 他吃中国菜 |
Xiànzài | tā chī Zhōngguó cài |
Nu | han spiser kinesisk mad |
S | PP |
I eksemplet er 他/tā/han den som udfører handlingen at spise kinesisk mad og dermed det logiske subjekt. Men tidsordet 现在/xiànzài/nu står foran他/tā/han og er derfor sætningens grammatiske subjekt, mens 他/tā/han er en del af prædikatet. Prædikatet består så igen af et nyt subjekt og et verbalt prædikat.
今天 | 她很忙 |
Jīntiān | tā hěn máng |
I dag | hun har travlt |
S | PP |
I dette eksempel står der igen et tidsord foran det logiske subjekt 她/tā/hun og tidsordet er sætningens grammatiske subjekt. Prædikatet består her af et nyt subjekt og et adjektivisk prædikat.
面条 | 他吃完了 |
Miàntiáo | tā chīwán le |
Nudlerne | han spist op |
S | PP |
I dette eksempel er det sætningens logiske objekt 面条/miàntiáo/nudlerne, som står foran det logiske subjekt 他/tā/han. Det logiske objekt er sætningens grammatiske subjekt. Prædikatet består her af et nyt subjekt og et verbalt prædikat.
Vær opmærksom på, at nogle vil regne sætningerne i eksemplerne 1-3, som ikke subjekt-prædikat sætninger.
Det eneste sætningsled, der kan placeres foran et subjekt i en subjekt-prædikat analyse, er en konjunktional (bindeled). I en subjekt-prædikat analyse regnes konjunktionaler ikke som et selvstændigt sætningsled.
Definitionen af et subjekt og dets relation til prædikatet indenfor subjekt-prædikat modellen er på mange måder identisk med relationen mellem et topic og et comment. I en topic-comment analyse vil tidsordet i de to første eksempler og det logiske objekt i det sidste eksempel ovenfor være topic og resten comment:
现在 | 他吃中国菜 |
Xiànzài | tā chī Zhōngguó cài |
Nu | han spiser kinesisk mad |
T | C |
Jīntiān | tā hěn máng |
I dag | hun har travlt |
T | C |
面条 | 他吃完了 |
Miàntiáo | tā chīwán le |
Nudlerne | han spist op |
T | C |
I de to første eksempler er topic et foranstillet tidsord og i det tredje eksempel er topic et foranstillet objekt. Et topic kan også være en gentagelse af sætningens logiske subjekt eller objekt:
老师 | 她认识我 |
Lǎoshī | tā rènshi wǒ |
Læreren | hun kender mig |
T | C |
老师 | 我认识她 |
Lǎoshī | wǒ rènshi tā |
Læreren | jeg kender hende |
T | C |
Mange foretrækker en topic-comment analyse i sætninger, hvor det logiske subjekt ikke er placeret først i sætningen. De fleste subjekt prædikat-prædikat sætninger kan analyseres som topic-comment sætninger, da man netop sætter fokus på for eksempel et tidsord eller et objekt, når det placeres først i en sætning.
Du kan se mere om topic-comment strukturen under ordstilling.
Trin 1: Find eventuelt topic og comment (T og C)
Find subjekt
Afgør om sætningen er en subjekt-prædikat sætning eller en ikke-subjekt prædikat sætning
Trin 2: Klassificer prædikatet. Er der et:
Efter trin 1 og 2 kigger man nærmere på bestanddelene i henholdsvis subjekt og prædikat. I prædikatet kigger man først efter om der er et objekt:
Trin 3: Find objekt. Find derefter kerne og attributiv i både subjekt og objekt. Her gentages trin 1 og 2 om nødvendigt.
Trin 4: Bestemt bestanddelene i verbalgruppen, inklusiv adverbialled, komplementer og aspektmarkører.
Trin 5: Find konjunktionaler og andre konstruktioner, der kæder sætninger sammen.
Trin 6: Find sætningspartikler (了/le, 呢/ne, 吗/ma etc.).