Aarhus Universitets segl

Felix Riede modtager Eliteforsk-pris

Felix Riede, professor i forhistorisk arkæologi ved Institut for Kultur og Samfund på Aarhus Universitet, modtager den prestigefulde Eliteforsk-pris for sin internationalt banebrydende forskning i miljøarkæologi.

Fotograf Søren Kjeldgaard/EliteForsk.

Felix Riede er uddannet fra Cambridge University og har siden sin studietid været optaget af menneskers forhold til miljøet og af, hvordan forhistorie er skabt i samspil med samfunds- og miljømæssige kræfter. Under sit ph.d.-projekt opdagede han en mulig sammenhæng mellem Laacher See vulkanudbruddet for omtrent 13.000 år siden og de demografiske og kulturelle forandringer, der skete i samme periode, ikke mindst i Sydskandinavien. Emnet har optaget ham længe og ført til adskillige tværfaglige innovationer og siden åbnet op for helt nye forskningsperspektiver.

Den nu afsluttede udstilling ’After the Apocalypse’ ved Moesgaard Museum var kulminationen på den flerårige forskningsindsats om netop vulkanudbruddet ved Laacher See, som har været støttet af to Sapere Aude bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond.

”Viden om miljø-og klimaforandringers rolle i historien er en vigtig ressource til at give et markant anderledes billede af, hvordan vi er kommet hertil, og hvor vi er i dag. Den kan også bidrage til at træffe de beslutninger, der kan bringe os videre. Menneskets samspil med klimaet er langt mere dramatisk og dynamisk, end historiebøgerne har lært os,” fortæller Felix Riede.

Klima har altid indrammet menneskelivet

Og netop menneskers forhold til naturen og jordens skiftende klima og miljø har været et omdrejningspunkt for hele hans forskningsvirke. Med en stor bevilling fra den European Research Council i ryggen, har han sidenhen udviklet og anvendt nye digitale metoder, der gør det muligt at bringe arkæologiske, økologiske og klimatiske data sammen. Parallelt med sin arkæologisk grundforskning er Felix Riede også dybt engageret i anvendt bæredygtighedsforskning- og undervisning, afspejlet i den brede vifte af videnskabelige publikationer, han udgiver, blandt andet: ”More floods, fires and cyclones — plan for domino effects on sustainability goals”, som er udgivet i verdens førende tidsskrift Nature.

Hans kerneforskning kredser om kulturel evolution og miljøarkæologi, og han har således i en årrække og med et nytænkende, tværfagligt fokus i sin forskning også inddraget miljøhumaniora, økologi, evolutionsbiologi og geologi.

Felix Riedes tværvidenskabelige forskningstilgang betyder således, at han ikke kun bevæger sig hjemmevant indenfor arkæologien på Institut for Kultur og Samfund, men også inden for biodiversitet på Institut for Biologi. Han er derudover meget aktiv i det tværvidenskabelige center iClimate, tilknyttet som fellow ved Aarhus Institute of Advanced Studies og sidst, men ikke mindst er han tilknyttet Oslo School of Environmental Humanities som såkaldt professor II. Om den tværinstitutionelle tilknytning og den tværdisciplinære tilgang lyder det:

”Man finder vigtige landvinger i interaktion med andre discipliner,” fortæller Felix Riede, der ved at give en forståelse af den rolle, miljø og klima spiller i udviklingen af fortidens samfund måske også kan gøre os klogere på, hvordan mennesker tilpasser sig de hastige klimaændringer, der vil præge fremtiden.

Læs pressemeddelelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet

Se video fra Uddannelses- og Forskningsministeriet

Om prisen

EliteForsk-prisen er indstiftet af Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Prisen gives hvert år til fem fremragende forskere, under 45 år og i international særklasse. EliteForsk-prisen er på 1,2 millioner kroner. 200.000 kr. er en personlig hæderspris og 1.000.000 går til forskningsaktiviteter.

Alle indstillinger vurderes af Danmarks Frie Forskningsfond bestyrelse, der udvælger og indstiller de fem kandidater til uddannelses- og forskningsministeren.