Hvordan spiller Institut for Kultur og Samfund og omverdenen sammen, og hvordan kan vi spille hinanden gode? Her på siden finder du humanister, der skaber viden i samarbejde med aktører såsom kommuner, virksomheder og borgere. Læs blandt andet om forskere, der bidrager til robotteknologi med menneskelig forståelse eller hør studerende fortælle om deres samarbejde med museer.
Moesgaard Museum og Afdeling for Arkæologi og Kulturarvsstudier har slået kræfterne sammen. Studerende registrerer og reporterer om hvert af de tre langhuse fra jernalderen ved Borre tæt på Høj Stene, som museet har interesse i. Her får de studerende selv lov til at have historien mellem hænderne.
Mange forskellige kompetencer er nødvendige for at udvikle gode digitale løsninger. Det kræver selvfølgelig digitale kompetencer, men det kræver også en stor forståelse for de mennesker, der skal bruge løsningen, og den virkelighed, løsningen skal implementeres i. Det er derfor vigtigt at huske de humanistiske kompetencer, når man kaster sig ud i digitalisering og brug af ny teknologi.
Lise Lystlund har samarbejdet med en antropolog om at skabe god data forud for at lave en algoritme hos en virksomhed.
Case competitions handler om at vise, hvordan universitetets studerende og kandidater kan skabe innovation og nyudvikling. Torsdag den 13. oktober afholdt Arts case competition på Maltfabrikken i Ebeltoft. Her deltog to hold fra Institut for Kultur og Samfund (IKS); et tilvalgshold fra Humanistisk Organisationsudvikling og et internationalt hold fra IV-faget Food and Culture. Begge hold klarede sig flot og løb samlet set med alle tre priser. Tilvalgsholdet vandt publikumsprisen og WTF-prisen, mens Food and Culture-holdet vandt selve case konkurrencen.
Er du interesseret i at bruge cases i din undervisning? Arts har samlet en lang række gode cases, der ligger på hjemmesiden. Kast et blik på dem her og find den case, der passer bedst til din undervisningssammenhæng: Case competitions (au.dk)