Marianne Pade udnævnes til Ridder af Dannebrog

Professor i klassisk filologi, Marianne Pade, har modtaget dronningens hæder for sit omfattende arbejde i videnskabens tjeneste.

Professor i klassisk filologi, Marianne Pade.

Et mangeårigt virke, der både omfatter forskning i klassisk filologi og fremme af videnskabens stilling i Danmark. Med det afsæt er Marianne Pade, professor i Klassisk Filologi ved Aarhus Universitet, netop blevet udnævnt til Ridder af Dannebrog.

"Det er en stor glæde for mig at modtage ridderkorset, som jeg føler er en anerkendelse af den samfundsmæssige betydning af institutioner, der fremmer videnskabens stilling i Danmark og styrker forståelsen for vores kulturelle arv som en del af det europæiske kulturfællesskab. Både som direktør i Rom og som redaktør for Videnskabernes Selskab har det altid været opmuntrende at opleve dronningens oprigtige interesse for vores arbejde," siger Marianne Pade om sin udnævnelse.

Marianne Pade er professor i Klassisk Filologi ved Aarhus Universitet. Fra 2011 til 2019 havde hun orlov fra sin stilling, mens hun var direktør for Det Danske Institut i Rom, som spiller en central rolle i dansk forskning i Middelhavsområdet, fra antikken til vore dage. Marianne Pade er desuden redaktør og medlem af præsidiet for det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab og direktør for Center for Dansk Nylatin.

Læs mere om Marianne Pade og hendes forskning: