Anvendt filosofi – om anvendelse og problemorientering i et pragmatisk perspektiv

Foredrag i Filosofisk Forening ved Professor i anvendt filosofi Antje Gimmler (AAU)

Torsdag 17. oktober 2013,  kl. 19:30 - 22:00

Mødelokale 1, Studenternes Hus

’Anvendt filosofi’ - det virker umiddelbart som en ret praktisk form for filosofi. Men hvad begrebet indeholder er ikke helt afklaret. Det der bliver kaldt for ’anvendt filosofi’ har mange forskellige ansigter. Det kan være filosofisk coaching og sokratiske samtaler eller filosofiske analyser af moralsk problematiske medicinske indgreb eller af konkrete samfundsproblematikker, fx diskrimination af minoriteter. Men betyder ’anvendt filosofi’ bare, at anvende filosofiske teorier og redskaber såsom argumentationsteori, logik eller begrebsanalyse, på problemer, der er givet på forhånd? Jeg vil ud fra en pragmatisk position argumentere for, at anvendt filosofi indeholder lige så meget teoriudvikling som klassisk filosofi, og at der ikke blot er tale om en anvendelse af filosofiske teorier og redskaber på problemer, men at problemorientering først og fremmest viser sig i problemidentifikation og problemdefinition.

Entrépris kr. 30. Fri adgang for medlemmer. Medlemskab kan tegnes ved fremmøde