At gøre dommeren til voldgiftsmand? Hippodamus af Milet og hans retstænkning

Anders Dahl Sørensen - Københavns Universitet

Fredag 6. november 2015,  kl. 15:00 - 16:00

Aarhus Universitet, Antikmuseet, Bygning 1414, Victor Albecks Vej 3, 8000 Aarhus C

Klassiske studier

Hippodamus af Milet var ikke bare antikkens berømteste byplanlægger og angiveligt opfinderen af det retvinklede gadenet. Han var også, ifølge Aristoteles, ”den første til at forsøge at sige noget om den bedste samfundsindretning (politeia)”. Han indvarslede med andre ord den politeia-genre i græsk politisk tænkning, der senere ville finde prominent udtryk hos tænkere som Xenophon, Platon og Zenon af Citium.

Men hvor historikere og arkæologer længe har diskuteret Hippodamus og hans indflydelse på græsk byplanlægning, har der været mere stille omkring hans politiske tænkning.

I mit foredrag vil jeg kigge nærmere på Hippodamus’ tanker om et reformeret retssystem (som det præsenteres af Aristoteles i Politikken 2.8). Hvilke rolle skulle det spille i hans ideelle politeia? Og hvad var formålet med hans reform af selve retsprocessen – en reform, der ifølge Aristoteles havde den konsekvens, at det gjorde dommeren (dikastēs) til voldgiftsmand (diaitetēs)?

Alle er velkomne

Kontaktperson: Camilla Horster horster@cas.au.dk eller Kasper Simonsen klakks@cas.au.dk

Aarhus Seminars in Classical Antiquity