Børn, kognition og religiøse symboler – Om børns tilegnelse af religiøs symbolsk kompetence.

Frokostseminar med Pia Andersen som oplægsholder, arrangeret af Center for Samtidsreligion

Tirsdag 30. oktober 2012,  kl. 12:00 - 13:00

Lokale 415, bygning 1453, Jens Chr. Skous Vej 3

Center for SamtidsReligion

Resumé

På baggrund af et empirisk feltarbejde blandt minikonfirmander (8-9 år) i en dansk bykirke har jeg undersøgt, hvordan børn gennem sociokulturelle læreprocesser tilegner sig religiøs symbolske kompetence. Her fokuserer jeg særligt på, hvordan børn i disse processer socialkognitivt tilegner sig kulturelle symbolers (ord såvel som materielle genstande) konkrete betydninger, hvor ord refererer til virkelige ting i verden, til en abstrakt og konventionel forståelse og oplevelse af ords kulturelle betydninger, hvor ord er genereret i sindet (mind) uden referencer til ting eller begivenheder i den eksterne verden.

Emnet undersøges ud fra en kobling mellem to kognitive beskrivelsesniveauer – et semiotisk niveau og et socialt niveau. Minikonfirmanderne fortolker nogle religiøse symboler ikonisk og indeksikalsk og ikke symbolsk. For at blive symbolske kompetente kræves en kognitiv transition fra indeksikalske niveau til det symbolske niveau, som er betinget af sociokulturelle læreprocesser. Denne transition undersøger specialet eksplicit gennem teorier om kulturel læring, som ses som helt centrale i forhold til minikonfirmandernes tilegnelse af religiøs symbolsk kompetence.