Dansk Filosofisk Selskabs Årsmøde 2022

Temaet for årsmødet er Politik og Videnskab, med keynote forelæsning af Professor Sabine Roeser (TU Delft).

fredag 4. marts 2022, kl. 11:00 - lørdag 5. marts 2022, kl. 14:15

Aarhus Universitet

Dansk Filosofisk Årsmøde afholdes i 2022 af Afdeling for Filosofi og Idéhistorie på Aarhus Universitet. Temaet for årsmødet er Politik og Videnskab.

Keynote forelæsning ved Professor Sabine Roeser (TU Delft) og parallelsessioner i hele bredden af det danske filosofiske forskningsmiljø.

For mere information og tilmelding til årsmødet, se Dansk Filosofisk Selskabs hjemmeside.

Temabeskrivelse:
Forholdet mellem videnskab og politik har altid været omdiskuteret. På den ene side hævder nogle, at forskningen bør være politisk neutral, på den anden side hævdes det, at et sådant videnskabsideal hverken er ønskværdigt eller realistisk. Diskussionerne mellem de to fløje er traditionelt blevet holdt inden for rammerne af erkendelses- og videnskabsteori, men i løbet af 2021 blev spørgsmålet om videnskab og politik også emnet for en ophedet offentlig debat, i hvilken fremtrædende landspolitikere, og endda den daværende forskningsminister, gjorde sig til talsmænd for en kritik af dansk forskning med henvisning til, at den skulle være drevet af politiske motiver, men til gengæld blottet for epistemisk værdi. Filosofien er i kraft af en lang videnskabsteoretisk tradition særlig godt rustet til at belyse spørgsmålet om videnskab og politik, og emnets fremtrædende stilling i den offentlige debat er derfor en god demonstration af den filosofiske refleksions fortsatte nødvendighed i samfundslivet. På årsmødet for Dansk Filosofisk Selskab vil vi tage emnet op for at give det en grundigere behandling, end det kan få i soundbites og læserbreve i en bredere offentlighed.