De dæmoniske magters rolle i Bibelen

Foredrag ved Prof. em. Kirsten Nielsen, Aarhus Universitet, arrangeret af Teologisk Forening

Fredag 11. marts 2016,  kl. 14:00 - 16:00

AU Nobelparken, bygning 1453, lokale 415, Jens Chr. Skous Vej 3

Kirsten Nielsen, tidligere professor i Gammel Testamente, har især beskæftiget sig med det bibelske billedsprog og forestillingerne om Djævelen. I sit foredrag vil hun vise, at forholdet mellem godt og ondt ikke altid er blevet opfattet som et rent modsætningsforhold. Ved at skildre forholdet mellem Gud og Satan som et forhold mellem far og søn kan bl.a. forfatteren til Jobs Bog at give udtryk for den erfaring, at Gud og Satan, også er ”i familie med” hinanden. Vi skal høre om nogle af de billeder, Bibelen anvender, når der tales om godt og ondt, og hun vil drøfte, om det stadig er muligt at tale om Djævelen som en person.

Adgang til de enkelte foredrag i Teologisk Forening koster 30 kr. Se også Teologisk Forenings hjemmeside