Det filosofiske Blik

Foredrag i Filosofisk Forening ved Professor i filosofi Ole Thyssen (CBS)

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 19. september 2013,  kl. 20:00 - 22:00

Mødelokale 2, Studenternes Hus

En filosof iagttager verden og andre filosoffer. Det sker ud fra en position, som vil blive kaldt for et blik. Deter valgt, bevidst eller ubevidst, og det bestemmer, hvad der kan og ikke kan iagttages. Det giver ikke noget svar, men viser tanken på vej ved at åbne for verden med ledeforskelle og ledebilleder. Kun i et særligt lys og med stærke forenklinger kan verden iagttages. Verden som helhed eller "som den er" kan ikke iagttages. Intet blik er tvingende. Der er mange blikke, fordi hvert blik er bundet til en livsform. Derfor er filosoffer i krig, ikke blot med andre filosoffer, nulevende og afdøde, men også med sig selv. Temaet er blikket, sammenstødet mellem blikke og de konflikter, som det medfører. Det er ikke saglige konflikter om, hvad verden er, men teoretiske konflikter om, hvordan verden skal iagttages, beskrives og håndteres. Hvert blik skaber sin egen verden. Og hvad er forholdet mellem dem? Er det krig til døden, er det tolerant sameksistens, er man bundet til et blik i liv og død eller kan man shoppe rundt mellem blikke?

Entrépris kr. 30. Fri adgang for medlemmer. Medlemskab kan tegnes ved fremmøde