Det rituelle landskab ved Vasagård og Rispebjerg, Bornholm

Museumsinspektør Finn Ole Nielsen holder foredrag om anlæggene "Vasagård Vest" og "Vasagård Øst" på Bornholm og den nordeuropæiske kontekst de indgår i.

Torsdag 2. februar 2012,  kl. 15:00 - 17:00

Auditorium 1, Moesgaard

Finn Ole NielsenKun adskilt af en 150 m bred ådal er der ved Vasagård fundet to tilsyneladende samtidige og ensartede Sarup anlæg - Vasagård Vest og Vasagård Øst. Tæt nord for Vest-anlægget er der bevaret en langhøj med både et dyssekammer og en jættestue. Vest for systemgrøfterne  er der påvist spor af samtidig bebyggelse. Systemgravene på både øst og vest pladsen er i sen tragtbægerkultur opfyldt med bebyggelseslevn og selve bebyggelsen omgivet af palisadehegn.  Der kendes endnu ingen helt tilsvarende anlæg i hele Nordeuropa, men kun 8 km øst for Vasagård er der på Rispebjerg fundet et endnu større anlæg med palisader, stolpekredse (timber circles), offergruber og små fint indridsede solsten. Det diskuteres hvordan pladserne kan forklares og i hvilken nordeuropæisk kontekst de indgår.

Finn Ole er arkæolog ved Bornholms Museum og har en æresdoktorgrad fra Lunds Universitet.

Alle er velkomne.