Ernst Troeltsch: teologi, historiefilosofi, politik

Foredrag med Lektor Adam Paulsen, Syddansk Universitet, arrangeret af Teologisk Forening

Fredag 29. april 2016,  kl. 14:00 - 16:00

AU Nobelparken, bygning 1453, lokale 415, Jens Chr. Skous Vej 3

Ernst Troeltsch (1865-1923), ved siden af Harnack den betydeligste liberalteolog i starten af 1900-tallet, påbegyndte under Første Verdenskrig et enormt historiefilosofisk værk, hvis første bind, ”Der Historismus und seine Probleme”, udkom i 1922, men som pga. hans tidlige død forblev en torso. Sideløbende hermed var Troeltsch politisk aktiv i flere sammenhænge – under krigen i det tværpolitiske Volksbund für Freiheit und Vaterland og efter kejserrigets sammenbrud som medlem af den forfatningsgivende landsforsamling i Preussen, hvor han også var en central figur i kirkepolitiske anliggender. Troeltsch så selv en intim forbindelse mellem disse aktiviteter, men hvori bestod denne sammenhæng, og hvad er den fælles kerne i det teologiske og det historiefilosofiske værk?

Adgang til de enkelte foredrag i Teologisk Forening koster 30 kr. Se også Teologisk Forenings hjemmeside