Fornuftens fremtid? - afskedsseminar for dr.theol. Vagn Andersen

Efter 29 år som underviser og forsker ved Aarhus Universitet takker lektor, emeritus, dr.theol. Vagn Andesen af fredag den 1. juni. Han har i sin forskning især beskæftiget sig med tysk tænkning i det 19. og 20. århundrede.

Fredag 1. juni 2012,  kl. 13:00 - 16:00

Bygning 1441, lokale 010

Institut for Kultur og Samfund

Ved et afskedsseminar den 1. juni er Vagn Andersen blevet bedt om at give sit bud på fornuftens fremtid. Det vil ske i dialog med flere af hans kolleger som en hyldest til det, han har stået for i undervisning og forskning gennem årene. Vagn Andersens interesser har spændt vidt fra den tyske idealisme til Heidegger og Kierkegaard for i de sidste mange år at kredse om Habermas’ tænkning. Netop Habermas’ begreb om den kommunikative fornuft har ligget Vagn Andersen på sinde i forhold til det oplysningsprojekt, vi stadig har til opgave at forsvare og gennemføre.

Vagn Andersen er uddannet cand.theol. i 1974 og lic.theol. i 1980 ved Aarhus Universitet og har siden 1983 været ansat som lektor i religionsfilosofi ved Afdeling for Religionsvidenskab på Aarhus Universitet. I 2008 forsvarede Vagn Andersen sin teologiske doktorafhandling med titlen ”Transformationen Gottes – Abwandlungen des Begriffs des Unbedingten in der Moderne”.

Program:

13.00    Velkomst

13.15    Svend Andersen: ”Fornuftens fremtid: metafysikkens fortid”

13.45    Gorm Harste: ”Selvreferencens fremtid – den uåbnede debat mellem Habermas og Luhmann om religionsfilosofi”

14.15    Anders Klostergaard Petersen: ”En fremtid for fornuften trods mismod og dårligdomme”

14.45    Lars Albinus: ”At stille spørgsmålstegn ved det selvfølgelige”

15.15    Vagn Andersen: ”Fornuftens fremtid? Bemærkninger og respons”

16.00    Reception i lokale 010