Guddommelige garderober. Tekstiler i græske helligdomme

Cecilie Brøns - Ny Carlsberg Glyptotek

Oplysninger om arrangementet

Fredag 2. oktober 2015,  kl. 15:00 - 16:00

Sted

Aarhus Universitet, Antikmuseet, Bygning 1414, Victor Albecks Vej 3, 8000 Aarhus C

Klassiske studier

Tekstiler udgør en omfattende kategori af materiel kultur er desuden en vigtig del af den antikke græske økonomi. Ikke desto mindre udelader studier af antikken ofte denne vigtige kategori af materiel kultur. Det skyldes til dels, at tekstiler sjældent er bevarede i arkæologiske kontekster i Grækenland. I studier af græsk antik religion og ritual, en af de mest dynamiske og hurtigst udviklende grene i studiet af antikken, udelades tekstiler derfor også som oftest.

Indførelsen og integreringen af tekstiler i studiet af antik græsk religion er dermed et nyt forskningsaspekt, som kan belyse den rolle, tekstiler spillede i udførelsen af ritualer i helligdommene, og hvordan tekstilers funktion og symbolik spiller en rolle for forståelsen og oplevelsen af disse ritualer. Blandt de grundlæggende spørgsmål er hvordan og hvor vi kan identificere brugen af tekstiler i helligdommene, hvordan de blev brugt i ritualerne samt deres indvirkning indflydelse på udførelsen af disse ritualer og de involverede personer.

Alle er velkomne.

Kontaktperson: Camilla Horster horster@cas.au.dk eller Kasper Simonsen klakks@cas.au.dk

Aarhus Seminars in Classical Antiquity.