How Many Lutherans Does it Take to Change a Lightbulb?

Om teologisk forandring, køn og kultur. Foredrag af Cand. theol., ph.d., Benedicte H. Præstholm, arrangeret af Teologisk Forening

Fredag 20. marts 2015,  kl. 14:00 - 16:00

Aarhus Universitet, Nobelparken, Bygn. 1453, lok. 116

Forholdet mellem kristendom og kulturen har altid været et tema for teologien: Kan noget godt komme fra kulturen? Eller må kulturelle indsigter afvises som teologisk irrelevante eller decideret skadelige? Spørgsmålene er blevet eksplicitte i de kønsrelaterede teologiske diskussioner i Danmark de seneste godt 100 år: Kan teologien forandre sig, fordi kulturen har forandret syn på kvinder og homoseksuelle? I foredraget ser vi på, hvordan omverdensforandring kan gøre teologisk forandring nødvendig, og på teologiens forandringsmetode mellem resistens og vilkårlighed. Vi fokuserer på de typiske former for teologi, som anvendes mod social-etisk, kulturrelateret forandring, særligt skabelsesordningsteologien, og på årsagerne til den teologiske modstand mod forandring. Desuden ser vi på, hvordan teologien om den uforanderlige orden selv forandrer sig med tiden og kulturen.

Medlemskab af Teologisk forening

• Adgang til de enkelte foredrag i Teologisk Forening koster 30 kr.
  • Medlemskab til alle årets foredrag koster 120 kr.
  • Russer (nye studerende) har gratis adgang til alle foredrag.
  • Med et medlemskort/årskort kan man også komme til møderne i Religionsvidenskabelig Forening til halv pris.
  • Du kan melde dig ind eller forny dit medlemskab af Teologisk Forening ved at overføre 120 kr. til reg. 1551 konto nr. 4809516903.
  • Nye medlemmer: Anfør dit navn i kommentarfeltet, så kan du få et medlemskort udleveret, når du næste gang kommer til foredrag.

• Foredragene i Teologisk Forening efterfølges af spørgsmål og diskussion.
  • I pausen kan der købes øl og vand.

Se også Teologisk Forenings hjemmeside, inkl. det samlede program for foråret 2015 HER