Hvor længe er en sekt en sekt?

Oplæg om Jehovas Vidner i Religionsvidenskabelig Forening ved Annika Hvithamar, lektor ved Københavns Universitet

Torsdag 27. oktober 2016,  kl. 18:30 - 21:30

Axis Mundi - lokale nr. 1451-117

Jehovas Vidner har eksisteret i Danmark i over hundrede år, har menigheder over hele landet og er et af landets større trossamfund. Alligevel analyseres den i den videnskabelige litteratur hovedsageligt som en ny religiøs bevægelse, og i populære medier omtales den oftest som en sekt, med fokus på kontroverserne med majoritetssamfundet. Men hvad kendetegner Jehovas Vidner i dag? Hvordan har Jehovas Vidner udviklet sig i forhold til omverdenen?  – og hvad ligger til grund for kategoriseringerne af bevægelsen?

Religionsvidenskabelig Forening (RvF) er en uafhængig foredragsforening med tilknytning til Religionsvidenskab på Aarhus Universitet. Hensigten med foreningen er kontinuerligt at skabe og udvikle et forum for diskussion og inspiration i relation til det religionsvidenskabelige fagområde i videste forstand.