Invitation til Åbent hus: Arkæologisk udgravning af Sønderjyllands største middelalderborg

Kom til åbent hus lørdag den 3. juni 2023 kl. 10-14 og oplev en arkæologisk udgravning af middelalderborgen Borg Brink.

Billede taget af: Trine Andersen
Arkæologisk udgravning af Borg Brink gravet af studerende og underviser fra AU 2023.

Lørdag 3. juni 2023,  kl. 10:00 - 14:00

Ballum Østerende 11, 6261 Bredebro

Billede taget af: Trine Andersen.
Arkæologisk udgravning. Fra venstre; Sanne Yding Feddersen og Daniel Dam Olesen 2023.
Keramikskår af glaseret stentøj fra renæssancen fra udgravningen 2023.
Billede af Sanne Yding Feddersen
Fund fra udgravning Borg Brink i 2021

I 4 uger fra den 15. maj til den 9. juni 2023 udgraver et hold studerende fra Aarhus Universitet i Samarbejde med Museum Sønderjylland og Norsk Universitet NMBU, Ås. Der udgraves et af de største, men mindst kendte middelalderborganlæg for sidste gang, og dette er den endelige mulighed for at få den store fæstning indskrevet i danmarkshistorien.

Tidligere udgravninger viste, at borgen, der menes at have tilhørt Ribebispen, er ældre end dens første omtale i skriftlige kilder og går tilbage til 1100- eller 1200-tallet. Bevarede regnskaber bevidner om livet på borgen i senmiddelalderen. De nævner bevæbnede mænd og tjenestefolk, som har været med til drive hverdagen på fæstningen.

I 1562 rives borgen ned i reformationens kølvand. Byggematerialerne blev genbrugt andre steder, og resterne af borgen forsvandt under jorden.

I 1990’erne blev borgen endelig genopdaget, og ved brug af magnetisk måleudstyr har arkæologerne dannet et billede af borgresterne. Der er tale om et grundareal på størrelse med Hammershus borgens hovedbygning på 2700 m2. Formålet med denne udgravning er at udvide forståelsen af borgens omfang, struktur og alder.

Tidligere udgravninger afdækkede en hovedbygning med hemmelighed og har vist, at der er tale om en borg med forborg og flere voldgrave. Arkæologerne har også fundet potteskår, som peger på borgens oprindelse i 1200-tallet eller endnu tidligere.

Til åbent hus vil der være rundvisning på udgravningen, og fortælling om stedets spændende fortid og arkæologernes opdagelser. Det hele foregår på Ballum Østerende 11, 6261 Bredebro, lørdag den 3. juni 2023 kl. 10-14.
For yderligere information, kontakt: BorgBrink@gmail.com eller facebooksiden: Uddannelsesgravning Borg Brink 2023