Jernaldergravpladsen Sejlflod: keramikken og kronologien

Er der brug for kronologisk analyse af keramikken fra alle Sejlflods næsten 300 jordfæstegrave? Få svaret fra museumsinspektør, ph.d. Elisabeth Barfod Carlsen og museumsinspektør, ph.d. Niels Haue, begge ved Nordjyllands Historiske Museum, i rækken af Forskersseminarer på Arkæologi. Alle er velkomne.

Torsdag 4. oktober 2012,  kl. 15:00 - 17:00

Campus Aarhus, Moesgård Aud 4

Elisabeth med skolebørn i en formidlingssituation
Niels afsløret i at arbejde på en udgravning

Udfordringer med keramikken og kronologien på jernaldergravpladsen Sejlflod

Gravpladsen ved Sejlflod i Himmerland indtager en fremtrædende rolle i studiet af nordeuropæiske samfundsforhold fra yngre romersk og ældre germansk jernalder (Nielsen 2000).

Gravpladsen må betegnes som totaludgravet og repræsenterer hele den voksne befolkning fra en nærliggende bebyggelse.

Der er udgravet næsten 300 jordfæstegrave med et righoldigt genstandsmateriale, som hidtil kun delvist er blevet analyseret (Ringtved 1988).

I foredraget fremlægges den for videre slutninger nødvendige kronologiske analyse af hele keramikmaterialet.

Et af hovedresultaterne er en inddeling af gravpladsen i fire kronologiske faser. Disse faser støttes af en stilistisk og kronologisk analyse af især fiblerne, men også af andre genstandstyper.

Alle er velkomne.

Efter seminaret er torsdagsbaren åben.

Se rækken af Forskerseminarer på Arkæologi Efterår 2012

Ansvarlige