Jordskredsvalget 1973 som profeti - Det danske hyperdemokratis fødsel

Mandag 4. december 2023,  kl. 15:15 - 17:00

Frederik Nielsens Vej 2, Richard Mortensen Stuen, bygning 1422

School of Culture and Society

For 50 år siden ændredes det politiske landskab fuldstændigt med Jordskredsvalget 4. december 1973. Nye og mange flere partier, nye personligheder som Glistrup og Erhard Jakobsen, større mediefokusering og populisme.
Historikerne Thorsten Borring Olesen og Niels Wium Olesen debatterer dansk politiks udvikling over de sidste 50 år med Altingets politiske redaktør Esben Schjørring. Er der krise i dansk demokrati 2023, og findes rødderne i Jordskredsvalget for 50 år siden?

Esben Schjørring tester en tese om tilstanden i det danske demokrati. Hvor andre diagnoser af en krise i demokratiet finder autoritære trusler, er Schjørrings tese, at krisen i det danske demokrati drejer sig om, at valgkampsdelen og persondyrkelsen i demokratiet har taget overhånd, fordi mandaterne er for lette at få. Partierne lider, vælgerne er troløse og handlekraften kompromitteres. Tesen fremsættes til beskydning via en sammenligning mellem Jordskredsvalget og den aktuelle parlamentariske situation efter FV22.

Alle er velkomne