Karen King-papyrus

Fællesforedrag v. Anders Klostergaard og Nils Arne Pedersen, arrangeret af Teologisk Forening og Religionsvidenskabelig Forening

Tirsdag 12. marts 2013,  kl. 19:30 - 21:30

Aarhus Universitet, Tåsingegade 3, Bygning 1441, Auditorium 2

Teologisk Forening og Religionsvidenskabelig Forening

Det vakte betydelig opsigt i efteråret, da Karen King, professor ved Harvard University, offentliggjorde et koptisk papyrusfragment, hvor Jesus taler om sin kone. Hvad kunne det betyde? Var Jesus i virkeligheden gift, skal "konen" forstås symbolsk, eller rummer fragmentet rester af et argument mod askese og cølibat? Eller er fragmentet et falskneri - skrevet for nylig for at bedrage?

Om fragmentet er en ægte papyrustekst fra senantikken eller et moderne bedrageri, kan endnu ikke besvares endeligt. Under den forudsætning, at det er ægte, kan der bestemt findes sammenhænge i senantik kristendom, der kan forklare, hvorfor det blev til. Hvis det er lavet for nylig, findes der omvendt moderne interesser - motivet kan være berigelse eller ideologi. Og dermed vil sagen belyse et andet interessant problem, - nemlig at det både i senantikken og i vore dage er almindeligt at producere tekster, der foregiver at være fra en anden tid, men at den moderne historievidenskab bygger på muligheden af at kunne datere sine kilder rigtigt og at fortolke dem i lyset af deres historiske sammenhæng.

Anders Klostergaard er professor MSO, ph.d. ved Religionsvidenskab på Aarhus Universitet

Nils Arne Pedersen er lektor, dr. theol. i Kirkehistorie ved Teologi på Aarhus Universitet.