Lokalmenighedens antropologi. Lokalkirkelig praksis som teologisk refleksion

Foredrag af professor mso, dr. theol., Ulla Schmidt, arrangeret af Teologiisk Forening.

Oplysninger om arrangementet

Fredag 17. april 2015,  kl. 14:00 - 16:00

Aarhus Universitet, Nobelparken, Bygn. 1453, lok. 116, Jens Chr. Skous Vej 3

Hvordan udtrykkes og formes teologi gennem lokalkirkelige praksisser og deltagernes fortolkninger? Hvilken betydning har empiriske studier af disse for teologi som kritisk, konstruktiv og normativ disciplin? Den type spørgsmål bearbejdes inden nyere tilgange inden praktisk teologi, eksempelvis studier af ”ordinary theology” eller ekklesiologi og etnografi.Foredraget tager udgangspunkt i et aktuelt, igangværende forskningsprojekt indenfor praktisk teologi på AU. Projektet undersøger gudstjenestelige og diakonale praksisser og fortolkninger i en konkret lokalmenighed i Folkekirken, med henblik på hvordan de udtrykker, former og omformer teologisk antropologi. Sammen med en præsentation af foreløbige resultater fra projektet, vil jeg diskutere metodiske og teoretiske problemstillinger knyttet til denne form for empiriske undersøgelser og deres betydning inden praktisk teologi specielt, og teologi mere generelt.

Medlemskab af Teologisk forening

• Adgang til de enkelte foredrag i Teologisk Forening koster 30 kr.
  • Medlemskab til alle årets foredrag koster 120 kr.
  • Russer (nye studerende) har gratis adgang til alle foredrag.
  • Med et medlemskort/årskort kan man også komme til møderne i Religionsvidenskabelig Forening til halv pris.
  • Du kan melde dig ind eller forny dit medlemskab af Teologisk Forening ved at overføre 120 kr. til reg. 1551 konto nr. 4809516903.
  • Nye medlemmer: Anfør dit navn i kommentarfeltet, så kan du få et medlemskort udleveret, når du næste gang kommer til foredrag.

Praktiske oplysninger

• Foredragene i Teologisk Forening efterfølges af spørgsmål og diskussion.
  • I pausen kan der købes øl og vand.

Se også Teologisk Forenings hjemmeside, inkl. det samlede program for foråret 2015 HER