Magt og demokrati i folkekirken

- i kølvandet på New Public Management. Efterårsmøde i Selskab for Kirkeret

Mandag 14. november 2016,  kl. 13:00 - 17:15

AU Konferencecentret, Mødesal 2, Bygn. 1421, Fredrik Nielsens Vej 4

• 13.00 Velkomst ved formanden, professor Svend Andersen

• 13.10 Målstyring i folkekirken. Dokumentation og analyse af implementeringen af et nyt ledelsesredskab i den folkekirkelige organisation ved sognepræst, journalist, MPA Annette Kruhøffer

• 13.45 Magt og demokrati i folkekirken i kølvandet på New Public Management – set af Landsforeningen af Menighedsråd/ ved næstformand Inge Kjær Andersen

• 14.20 Kaffepause, efterfulgt af

• 14.50 Do. – set af provsten/ ved domprovst Jens Torkild Bak

• 15.25 Do. – set af biskoppen/ ved biskop Tine Lindhardt

• 16.00 Debat

• 16.45 Generalforsamling

• 17.15 Afslutning

Den reformbølge, der betegnes ”modernisering af den offentlige forvaltning” eller New Public Management, er inden for de seneste 10-15 år blevet stadigt mere følelig også på det folkekirkelige område. Man kan imidlertid spørge efter den reelle dybde af virkningerne. Er der tale om andet og mere end en ændret retorik – eksempelvis fra institution til organisation, fra tilsyn til ledelse og fra embede til funktion – samt ændrede administrative procedurer (dvs. mere IT). Er der også blevet flyttet magt rundt, i givet fald hvorfra og hvortil? Har den ændrede retorik sat sig spor i folkekirkens selvforståelse, eller i kirkens omverdensorientering?

Med efterårsmødet den 14. november 2016 på Aarhus Universitet forlænger og uddyber Selskab for Kirkeret forårsmødets tema.