Nietzsche og kristendommen – kritiske betragtninger v. dr.phil. Børge Kristiansen

Festforelæsning præsenteret af Religionsvidenskabelig Forening i samarbejde med dr.phil. Søren R. Fauth

Torsdag 4. maj 2017,  kl. 16:15 - 17:00

Bygning 1441, aud. 1, Tåsingegade 3, Aarhus C

I slutningen af 1960’erne vakte Børge Kristiansen opsigt med sin banebrydende disputats om Thomas Manns roman "Der Zauberberg og Schopenhauers metafysik". Afhandlingen er en af de mest citerede nogensinde i den internationale Thomas Mann-forskning. Kristiansen har desuden skrevet monografier om Henrik Pontoppidan, den franske forfatter Julien Green samt et opulent værk om hele Thomas Manns forfatterskab. Han arbejder for tiden på en monografi om Joseph Conrad og udsender i løbet af foråret en bog om Nietzsche og kristendommen. Det er netop med afsæt i det sidstnævnte værk, at Kristiansen holder en festforelæsning på Aarhus Universitet.

Festforelæsningen er afslutningen på et tværfagligt seminar, "Digtning og sandhed - et liv med tysk ånd", i anledning af Børge Kristiansens 75 års fødselsdag.

Hele dagen vil være spækket med spændende tværfaglige oplæg af AU’s forskere fra bl.a. Tysk, Idéhistorie og Teologi. Det er GRATIS, åbent for alle interesserende og kræver ikke forhåndstilmelding.

Se dagsprogrammet i det vedhæftede opslag.